Pressemeddelelse fra QuickPot A/S
Udover den fantastiske duft er en af de største fordele ved at købe en ny bil, at den leveres med fabriksgaranti. Det eneste krav for denne forsikring er, at bilen kommer til de planlagte serviceeftersyn.
Mange bilejere tror dog, at disse serviceeftersyn skal foretages hos den autoriserede forhandler, hvor bilen er købt. Men siden 2003 har loven sikret frit værkstedsvalg, der forpligter bilsælgeren til at opretholde garantien, så længe serviceplanen er overholdt – uanset hvor eftersynet er foretaget.
– Det er et kæmpeproblem for både forbrugerne og de frie værksteder, at så mange danskere ikke kender til lovgivningen. Det skriger jo efter, at der kommer mere oplysning omkring dette problem, fortæller Erik Rasmussen, der er direktør i Dansk Bilbrancheråd.
Brancheforeningen undersøgte tidligere i år bilejernes adfærd. Blandt andet bad de bilejere, der kun anvender autoriserede værksteder, forklare, hvorfor de holder sig til de autoriserede. Ud af 10 valgmuligheder var én af topscorerne udsagnet: Fordi, så er jeg sikker på, at garantien dækker. 25 procent af de adspurgte satte kryds ved den mulighed.
– Bilkøbere får ofte det indtryk, at de er bedst stillet, hvis de får bilen serviceret, hvor de har købt den. Men det passer simpelthen ikke. De frie værksteder er fuldt ud i stand til at foretage disse serviceeftersyn, og garantien kan der ikke rykkes ved. Alligevel er der alt for mange bilejere, der ikke ved, at de kan få serviceret bilen hos deres lokale mekaniker, som de er trygge ved, og som oftest er billigere, siger Erik Rasmussen.
Står inde for sit arbejde
Hos en af landets største uafhængige værkstedskæder, , oplever man ofte faste kunder, der køber ny bil og pludseligt undlader at besøge værkstedet for at få bilen serviceret i en periode. Det kan de ellers roligt gøre. henter skræddersyede tjeklister til samtlige bilmodeller og gennemgår bilen på samme vis som et autoriseret værksted.
– Når vi som frit værksted servicerer biler efter serviceplanen, tager vi det fulde ansvar på os. Det kan ikke nytte, at kunden ender i en tvist med forhandleren på baggrund af arbejde udført hos os. Vi holder os derfor nøje til serviceplanen og dokumenterer alt, hvad vi gør. Samtidig bruger vi udelukkende godkendte reservedele og væsker, så vi kan stå på mål for alt det arbejde, vi udfører, over for det autoriserede værksted, siger Steen Haugaard Fransen, der er direktør i QuickPot.
Quickpot samarbejder med FDM, hvor kæden frivilligt lader sig kontrollere og får en gennemsnitlig karakter på 4,7 af 5. Udover et stempel i servicebogen, får forbrugeren et serviceskema på samme måde som ved et autoriseret værksted. Serviceeftersynet registreres digitalt, og kunden får tilsendt samme serviceskema på mail.
Kontakt:
Steen Haugaard Fransen
Direktør, QuickPot
(+45) 21 61 35 22
sh@quickpot.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/brancheorganisation-mange-bilejere-er-uvidende-om-frit-vaerkstedsvalg?releaseId=13580113








