Pressemeddelelse fra Ordblindeforeningen
Knap syv ud af ti af danske ordblinde har i høj eller nogen grad oplevet fordomme om ordblindhed. Mest almindeligt er det at andre opfatter dem som mindre intelligente eller at de har ringe mulighed for uddannelse, hvilket seks ud af ti har oplevet blandt en lang række af fordomme.
Ordblinde oplever fordomme fra over en tredjedel af sine undervisere
Det er især i skolen hvor fordomme trives. Her oplever 60 pct af de ordblinde fordomme fra klassekammerater, men også 37 pct har oplevet fordomme fra deres undervisere.
Det bekræftes af, at underviserne også hører fordomme fra deres kolleger, om at hjælpemidler til ordblinde er snyd, eller at de ordblinde elever ikke egner sig til videreuddannelse.
– Undersøgelsen viser, at vi har et stort arbejde i at nedbryde fordomme foran os. Det skal bekæmpes med viden, for fordomme kan stå i vejen for ordblindes lyst til at udfolde sig, siger Michael Wright, der er direktør i Nota, der er Danmarks bibliotek for folk med læsevanskeligheder og oplevede stor interesse for at deltage i undersøgelsen.
Ordblindeforeningen: Fordommene holder ikke – og det bør lærere vide
En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut i 2018 viste, at ordblinde elever, der har modtaget støtte (SPS) på ungdomsuddannelserne, klarer sig lige så godt eller bedre end elever, der ikke modtager støtte – og har samme sandsynlighed for at starte på en videregående uddannelse.
Formand for politisk udvalg i Ordblindeforeningen Janne Sabroe, mener de to undersøgelser viser, at alle undervisere bør uddannes i ordblindhed. Pt. er det kun tre videregående retninger ud af 70 på lærerseminaret, der dækker emnet. Og det er forkert prioriteret, mener hun.
– Der er behov for et modul på basisuddannelsen i specialdiagnoser som inkluderer ordblindhed. For ordblinde er jo ordblinde i alle fag, så historie- og biologilæreren bør også have en forståelse for det, siger Janne Sabroe.
Læsevejleder: Risikerer at blive anbefalet at undgå de boglige uddannelser
Koordinerende læsevejleder Carsten Milan Nielsen fra Sorø Kommune arbejder med ordblinde elever og siger, han ikke har indtryk af, at lærere tænker dårligt om ordblinde, men at fordomme måske kan vise sig indirekte og utilsigtet.
– De seneste år er der faktisk sket forbedringer på området, og jeg oplever ikke, at lærere har meget firkantede fordomme om ordblinde. Men hvis de ikke er opmærksomme på det, kan nogle – måske i god tro og for at beskytte eleven – ende med at anbefale ordblinde elever at satse på noget andet end en boglig uddannelse, siger Carsten Milan Nielsen.
Undervisningsminister: Vi skal fordomme til livs
Børne- & Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil vil komme fordommene til livs.
– Regeringen har en klar ambition om, at Danmark skal være det bedste land at være barn i. Det gælder alle børn – også børn med ordblindhed. Derfor er det et alvorligt problem, at børn og unge med ordblindhed i så høj grad oplever fordomme forbundet med ordblindhed. Vi skal fordommene til livs, og det sker netop ved at oplyse og udvikle dialogen om ordblindhed. Det er et arbejde, som regeringen gerne vil understøtte og deltage i, siger hun.
International ordblindeuge sætter fokus nu
Fordomsundersøgelsen falder samtidigt med at det er international ordblindeuge i uge 40, hvor der afholdes events over hele Danmark – hvor bl.a. ordblinde kendte såsom Bubber, Christian Fuhlendorff og Sara Blædel holder foredrag.
– Ugen hjælper med at gøre op med fordomme, bryde tabuer og oplyse om de hjælpemidler der findes. Det er vigtigt, for både i skoler og på arbejdspladser kan basal opkvalificering betyde højere livskvalitet og styrkede evner på arbejdsmarkedet, siger konsulent Hans Kærgaard fra Netværkslokomotivet, der hjælper virksomheder med at opkvalificere ordblinde medarbejdere.
Ordblindeugen er arrangeret af Netværkslokomotivet, Ordblindeforeningen og Nota. Se programmet på.
Kontakt:
Pressekonsulent Mark Benfeldt Kjær | +45 4142 3635 | mark@kempkjaer.dk | Kemp & Kjær
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/fordomme-om-ordblinde-trives-isaer-i-skolerne?releaseId=13580318








