PRM / Stigende trafik over Storebælt påvirker resultat positivt

    Pressemeddelelse fra Sund & Bælt

    Stigende indtægter fra vejtrafikken over Storebælt opvejer faldende indtægter fra jernbanen. Resultatet for driften er således på niveau med resultatet for samme periode året før, men lavere renteomkostninger betyder, at forventningerne til årets resultat opjusteres. Det viser koncernens halvårsrapport.

    Indtægterne fra vejtrafikken var på 1.425 mio. kr. og steg med 3 pct. i forhold til årets første seks måneder af 2018. Det skyldes primært en stigning i den samlede trafik på 3,1 pct. i perioden. Personbiltrafikken steg med 3,2 pct., mens lastbiltrafikken gik frem med 2,1 pct. I gennemsnit passerede godt 35.000 køretøjer forbindelsen i døgnet.

    Samtidig var der et fald i indtægterne fra jernbanerne over Storebælt og Øresund på 22 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år. Faldet skyldes primært færre passagerer over Storebælt på grund af omfattende sporarbejder ved Ringsted og også i påsken på Storebælts jernbane. Endvidere indgik i 2018 en engangsindtægt fra salg af vindmøller på ca. 65 mio. kr.

    – Der har været travlt i Storebælts betalingsanlæg hen over forår og sommer, hvor særligt fritidstrafikken er steget. Derfor får vi, trods faldende indtægter fra vores jernbanestrækninger, et tilfredsstillende resultat af driften. Samtidig var renteomkostningerne lavere end forventet, hvilket betyder, at vi opjusterer forventningerne til årets resultat med 100 mio. kr., siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen.

    – Flere og flere af vores kunder benytter automatisk betaling med BroBizz eller PayByPlate, og det er medvirkende til, at sommerens ekstra trafik kunne afvikles uden øget ventetid i Storebælts betalingsanlæg. Vores PayByPlate-produkt rundede for kort tid siden endnu en milepæl med 300.000 tilmeldte kunder, og samlet betaler tre ud af fire kunder nu med automatisk betaling, hvilket er den højeste andel siden broens åbning, siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen

    Resultatet af primær drift blev et overskud på 991 mio. kr. og er ca. 38 mio. kr. lavere end i samme periode 2018, hvilket primært skyldes engangsindtægten fra salg af vindmøller i 2018 på 65 mio. kr.

    Koncernens renteomkostninger var 202 mio. kr., hvilket var lavere end forventet og 27 mio. kr. lavere end i første halvdel af 2018. Faldet skyldes primært lavere inflation i 2019.

    Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i årets første seks måneder et overskud på 1.071 mio. kr. mod et overskud sidste år på 1.068 mio. kr.

    Koncernens resultat efter skat blev et underskud på 890 mio. kr. Resultatet er i forhold til 2018 påvirket af regnskabsmæssige reguleringer på 1.550. mio. kr. i form af værdireguleringer og finansielle poster.

    Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter andet kvartal 20,6 mia. kr. Tilbagebetalingstiden udgør 34 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2032.

    Forventningerne til årets resultat for Sund & Bælt før finansielle værdireguleringer og skat opjusteres på grund af det lave inflationsniveau med 100 mio. kr. og udgør herefter et overskud i intervallet 2.100 – 2.250 mio. kr.

    Læs hele delårsrapporten her.

    Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. juni *)

    Mio. kr.20192018
    Indtægt, vej (Storebælt)1.4251.389
    Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg)161183
    Andre indtægter45115
    Indtægter i alt1.6311.687
    Driftsomkostninger-242-250
    Afskrivninger-398-408
    Resultat af primær drift (EBIT)9911.029
    Renteomkostninger-202-228
    Resultat før værdiregulering789801
    Værdiregulering **)-2.005-281
    Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet-1.216520
    Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***)75329
    Resultat før skat-1.141849
    Skat251-187
    Resultat efter skat-890662

    *Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron.

    **) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.

    ***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet indgår i perioden en udgift på 208 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatandelen før værdireguleringer udgør et overskud på 282 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet et overskud på 1.071 mio. kr.

    Biltrafik over broerne 1. januar – 30. juni


    StorebæltØresund
    Antal biler pr. dag20192018Vækst20192018Vækst
    Personbiler31.07730.1183,2 pct.17.91218.231-1,7 pct.
    Lastbiler4.1454.0592,1 pct.1.4191.3483,3 pct.
    Busser1361295,7 pct.1571537,3 pct.
    I alt35.35834.3063,1 pct.19.48819.732-1,3 pct.

    Kontakt:

    Adm. direktør, Sund & Bælt Mikkel Hemmingsen tlf.: 33 93 52 00

    Kommunikationschef Lene Gebauer Thomsen tlf.: +4521704450 email: lgt@sbf.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/stigende-trafik-over-storebaelt-pavirker-resultat-positivt?releaseId=13578141