Pressemeddelelse fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Af Jacob Yde, fuldmægtig i Patent- og Varemærkestyrelsen
Når en iværksætter starter en ny virksomhed, eller når en etableret virksomhed lancerer et nyt produkt, er en af de første overvejelser som regel: Hvad skal virksomheden eller produktet hedde? De fleste tænker også på det visuelle udtryk: Logo, skrifttype, etc. Alt for få iværksættere og små virksomheder tænker dog på at beskytte navnet og det visuelle udtryk. Kort fortalt så glemmer de, eller er måske slet ikke bevidst om, vigtigheden i at beskytte deres varemærke.
For nylig modtog Patent- og Varemærkestyrelsen en ansøgning fra en virksomhed, der havde brugt penge og ressourcer på at udvikle et logo og havde fremstillet flere produkter i markedsføringen. Desværre viste det sig, at der allerede eksisterede et lignende varemærke, hvor indehaveren kunne vælge at gøre indsigelse. Det kan vise sig at blive en dyr og særdeles unødvendig situation at stå i.
Beslutter ansøgeren alligevel at gå på markedet med sit logo og markedsføringsprodukter, risikerer vedkommende, at indehaveren laver en indsigelse og kræver erstatning. Beslutter ansøgeren ikke at bruge logo og markedsføring, er det spildte penge og ressourcer. Altså taber ansøgeren i begge tilfælde, alene fordi vedkommende ikke i tide tænkte på varemærket som et led i sin forretningsstrategi.
Optimér din bundlinje
Eksemplet er desværre ikke særlig unikt. Så det store spørgsmål er, hvorfor så mange iværksættere ikke i god tid sørger for at inddrage varemærket som en del af deres forretningsstrategi? Min påstand er, at iværksættere i deres iver over at komme på markedet ikke sætter sig ind i, hvor vigtigt registreringen af et varemærke er. Sandheden er, at dit varemærke eller mangel på samme påvirker bundlinjen. Og fra flere vinkler. Kopister, der stjæler din gode idé. Virksomheder, der lukrerer på dit omdømme. Konkurrenter, der krænker dit mærke og udnytter din good-will.
Når en virksomhed ser dagens lys, er den ofte skrøbelig i sine første leveår. En analyse fra FSR i 2018 viser, at knap hver anden nystartet virksomhed drejer nøglen om efter syv år. Analysen understreger vigtigheden i ikke at begå fodfejl, og netop beskyttelsen af sit varemærke bør ikke være et af disse fejltrin. Heldigvis er registrering af et varemærke let at gå til. Når Patent- og Varemærkestyrelsen behandler ansøgninger, arbejder vi ud fra forskellige kriterier, som varemærket skal opfylde, før det kan beskyttes. De tre fejl, vi oftest ser, er:
Kontakt:
Kommunikationschef Tine Heide Thomsen tlf.: 20 76 92 08 email: tiht@dkpto.dk
Kommunikationsmedarbejder Mike Leander Nielsen tlf.: +45 43 50 83 18 email: MILN@dkpto.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/varemaerket-et-skridt-naermere-succes?releaseId=13574659








