PRM / Sportskæde med milliardomsætning fortsætter væksten – og ser mod udlandet

    Pressemeddelelse fra Sport 24 A/S

    2018 har været et begivenhedsrigt år for SPORT 24, der med 180 butikker nu er blandt de store kæder i dansk detailhandel. En position, som kæden lynhurtigt har tilkæmpet sig siden starten for blot syv år siden.

    I regnskabsåret er lukket seks butikker i SPORT 24s kapitalkæde, hvoraf tre tidligere er overtaget fra andre brands. Samtidig er der åbnet otte nye egne forretninger, mens tre eksisterende er ombygget eller flyttet. På opkøbsfronten har SPORT 24 A/S overtaget webshoppen HSHOP, der sælger håndboldudstyr over hele Europa, og kapitalkæden har fået tilført yderligere tre butikker, der tidligere var medlem af Intersport.

    Fortsat fremgang i toplinje

    Koncernomsætningen er atter steget – fra 1,009 milliarder kroner i 2017 til 1,014 milliarder i 2018. Det er dermed lykkedes at erobre en større andel af et faldende marked. Årets resultat før skat på 0,8 millioner er på niveau med 2017.

    – Omkostningsprocenten svarer til i 2017. Vi ser dog en afvigelse i bruttomarginen, som primært skyldes en ændret fordeling mellem engros- og butiksomsætning. Bundlinjen svarer til forventningerne. De investeringer, der er sket i årets nye projekter og tiltag, ruster SPORT 24 rigtig godt til fremtiden. Nu ligger fokus på at øge overskuddet, siger Henrik Bruun Jensen, der er koncernchef og hovedaktionær.

    Franchisesucces i presset marked

    Ud over at drive kapitalkæde tilbyder SPORT 24 også et franchisekoncept til ejere af selvstændige sportsforretninger og medlemmer af frivillige kæder. Franchisekæden er i løbet af 2018 vokset til 26 butikker. Det skyldes ikke mindst, at SPORT 24 i oktober 2018 overtog 21 nye franchisebutikker, som tidligere var medlemmer af Intersport. Efter yderligere tilgang i 2019 er der nu 31 franchisebutikker. Koncernen omfatter også datterselskabet G-Sport Danmark, der servicerer og supporterer 90 Sportigan- og specialbutikker over hele landet. Det samlede system rummer dermed i alt 180 butikker.

    – Sportsbranchen er fortsat præget af stærk og hård konkurrence, hvor prisparameteret får stadig større betydning. Kravene til koncentreret og fokuseret drift øges konstant, da selv de mindste afvigelser kan påvirke indtjeningen voldsomt. SPORT 24 har i løbet af 2018 gennemført en del ændringer i markedstilgang, processer og organisationen. De tiltag kan vi allerede nu se positive økonomiske effekter af, fortæller administrerende direktør Lars Elsborg.

    Satser online og i udlandet

    Ifølge Lars Elsborg indebærer SPORT 24s strategi fortsat øget onlinefokus kombineret med løbende tilpasning af antallet af fysiske butikker samt forretningernes beliggenheder.

    – Der vil i 2019 både blive åbnet, flyttet og lukket butikker, men i et lavere tempo end i 2018. Vi vil forsvare og udvide vores position i Danmark. Desuden gør vi klar til, at man også snart kan finde SPORT 24 i udlandet. Købet af HSHOP, der opererer i otte lande, har været startskuddet, afslører direktøren.

    Kontakt:

    Olav Arnkjær
    Relations Specialist, Epicent PR
    (+45) 78 70 09 21
    oar@epicent.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/sportskaede-med-milliardomsaetning-fortsaetter-vaeksten-og-ser-mod-udlandet?releaseId=13574341