PRM / Når du er distraheret, slår lommetyvene til

    Pressemeddelelse fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

    Når vi er ude og nyde sommeren i København i Nyhavn, til gadefester eller på større stationer som Hovedbanegården og Nørreport Station, hvor mange mennesker er samlet, er vi lette at distrahere - og så slår lommetyvene til.

    Derfor lancerer Københavns Kommune nu op til gadefesten Distortion kampagnen Pickpockets Love Distractions. Det sker i samarbejde med Københavns Politi og en lang række af byens store aktører, bl.a. Distortion, Natteravnene, Din Offentlige Transport (DOT), Illum, G4S, Frederiksberg Kommune, Espresso House og Strømma.

    Antallet af lommetyverier er faldet de seneste år, men der er stadig behov for at gøre særligt de yngre københavnere og turister opmærksomme på, hvordan man bedst undgår lommetyverier.

    "Det er fantastisk, at vi i København oplever færre lommetyverier. Men ligesom i mange andre storbyer har vi stadig en udfordring og skal forsætte med at gøre livet surt for lommetyvene. Vi arbejder tæt sammen med politiet om at forebygge lommetyverier, så København fortsat er et trygt sted for københavnere og turister", siger overborgmester Frank Jensen (S).

    Lommetyvene opererer professionelt og systematisk:

    "Lommetyvene opererer de steder, hvor der færdes mange mennesker, der er myldretid, eller når folk er på vej hjem efter en sjov aften ude. Vi laver løbende og målrettede indsatser på de mest udsatte steder, men det er altid en fordel, hvis man også selv er ekstra opmærksom på at holde sine ting tæt på kroppen", siger politidirektør i Københavns Politi, Anne Tønnes.

    Kampagnen Pickpockets Love Distractions kører de næste to uger i byrummet, på sociale medier og med uddeling af gode råd på Distortion og udvalgte steder i byen, hvor lommetyverier ofte sker - blandt andet på Københavns Hovedbanegård.

    "I bus, tog og metro har vi hver dag tusindvis af kunder, og vores busser, tog, stationer og stoppesteder er umiddelbart oplagte steder for lommetyve at slå til. Vi vil gerne hjælpe vores kunder med at huske på at være ekstra opmærksomme, så de undgår en kedelig oplevelse hos os. Derfor støtter vi op om kampagnen", siger Camilla Struckmann, bestyrelsesformand for DOT.

    Gør det svært for lommetyven - husk følgende tre gode råd:

    • Vær opmærksom på dine ting, når du er blandt mange mennesker.
    • Placér din telefon og pung et sikkert sted.
    • Dæk altid din pinkode, når du betaler med kort eller åbner din mobil.

    Fem steder lommetyve elsker:

    • Strækningen mellem Amaliehaven og Den lille havfrue
    • Nyhavn
    • Strøget
    • Hovedbanegården
    • Nørreport Station


    Fakta om lomme- og tricktyveri:

    • Lommetyveri går ofte ud over unge mellem 20-31 år og turister.
    • I 2016 var der 30.406 anmeldte lommetyverier i Københavns Kommune, mens tallet i 2018 var 19.908 - et fald på 35 pct.
    • Lommetyverier sker typisk, når man er optaget eller distraheret af noget andet. Fx på cafeer, hvor telefonen ligger på bordet, når man står på rulletrappen, eller når man færdes på shoppinggader med mange mennesker.

    Fakta om kampagnen

    • Kampagnen kører over hele København i uge 22 og 23 og kickstartes den 27. maj ved et arrangement i kulturhuset Absalon. Her er kvinderne bag podcasten Fries Before Guys værter for en aften om Distortion, og hvordan man bedst passer på sig selv og sine ejendele under gadefesten.
    • Københavns Kommune og Københavns Politi vil i løbet af kampagnen (den 27. maj kl. 15-16 og den 29. maj kl. 14-15) uddele gode råd til at beskytte sig mod tyveri på steder, lommetyvene er særligt glade for, såsom Højbro Plads, Dronning Louises Bro, Kgs. Nytorv og ved Hovedbanegården.
    • Kampagnen gennemføres af Københavns Kommune i samarbejde med Københavns Politi og en række samarbejdspartnere: 7-Eleven, Arthur Hotels, Clarion Hotel Copenhagen Airport, Best Western Plus Hotel City Copenhagen, Københavns Lufthavn, Cph Visitor Service, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Restauranter og Caféer, Den Kinesiske Ambassade, Det Kriminalpræventive Råd, Distortion, DSB, Metroselskabet og MOVIA (DOT), Espresso House Danmark, Finans Danmark, Frederiksberg Kommune, G4S, Horesta, Huset-KBH, Illum A/S, Jeudan (Torvehallerne), KBH K Commerce & Culture, Wonderful Copenhagen, Magasin du Nord, Natteravnene, Never Mind Nightclub og Strømma.


    Kontakt

    • Overborgmester Frank Jensen via kommunikationskonsulent Tildde Sønder Vindfeldt, tlf. 2538 0516.
    • Københavns Politi, via pressetelefonen 3521 9260 og kbh-presse@politi.dk.
    • DOT - Din Offentlige Transport, via Movia Presse & Kommunikation, tlf. 3613 2010.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/nar-du-er-distraheret-slar-lommetyvene-til?releaseId=13574244