Pressemeddelelse fra Alexandra Instituttet
Der findes allerede udgaver af den interaktive bænk i Kolding, Struer, Vallensbæk og Billund, hvor de er opstillet som et aktivt element i byrummet. De er udstyret med sensorer, der registrerer, når en person sætter sig på bænken, og via indbyggede højttalere kan man høre historier, som byerne ønsker at fortælle borgerne.
Den interaktive bænk i Aarhus fortæller om IoT, når man sidder på den. Bænken opsamler data, og downloader man appen, “Levende bænke”, får man via augmented reality visualiseret de data, bænken indsamler om sine omgivelser. Appen giver desuden brugerne mulighed for at skifte lys og stemning.
Bænken er – ud over at tilbyde et tiltrængt hvil i de hektiske digitale dage – et eksempel på, hvad IoT kan tilføre vores fysiske og digitale verden, og hvordan vi interagerer med de data, som vi selv er med til at skabe.
Hvorfor en IoT-bænk?
Det er Alexandra Instituttet, der står bag den interaktive bænk, og ifølge instituttets kommunikationschef Marlene Nybro Thomsen er ideen bag bænken at bruge den til at fortælle om, hvad IoT er for en størrelse, og hvad det kan tilføre vores fysiske og digitale verden. Men målet er også at få os til at forholde os til de data, som vi selv er med til at skabe.
“Alle taler om intelligente skraldespande og lygtepæle. Men for at Internet of things skal lykkedes, så skal der være en villighed til at afgive data. Derfor er vi også rigtig spændte på, hvordan folk tager imod, at de skal afgive data. Fordi de her IoT-enheder er afhængige af data, og uden data så er de ingenting. Derfor bliver også IoT-sikkerhed og persondata også et stort tema på IoT-Week konferencen,” forklarer hun.
Fra nørdet felt til forretning
Iot-Week er en konference, der på niende år sætter fokus Internet of Things. Det er et felt der har udviklet sig meget hurtigt. Hvor det for ti år siden var et lidt nørdet og lukket felt, så er det i dag blevet et indsatsområde for både byer og erhvervsliv.
“For ti år siden var det måske svært at få virksomhederne til at komme til konferencen, da det for flere var anset som teoretisk forskning. I dag er det i den grad båret af erhvervslivet, fordi de ser en god forretningsmodel i at gøre deres fysiske produkter digitale ved at koble dem til nettet for bedre at kunne vedligeholde produktet og kunne tilbyde nye services,” siger hun og uddyber:
“Internet of Things er dog stadig meget eksperimenterende, og IoT Week trækker også en masse utraditionelle aktører, der ikke er it-virksomheder. Det gælder fx alt fra designvirksomheder til konsulenter, og hvis IoT skal lykkedes, så skal de arbejde sammen på tværs af nye forretningsområder og ikke i siloer.”
Fakta
Bænken er opstillet i Byparken ved Musikhuset i forbindelse med InternetWeek Denmark og IoT Week 2019.
Det er en prototype, der illustrerer begrebet “Digital Tvilling” i sin simpleste form. Det er et koncept, som forbinder en digital model med et fysisk system, som fx en maskine, et køretøj, et produktionsapparat eller installation.
Via sensorer underrettes den digitale model hele tiden om det fysiske system, og der skabes en 1:1 relation. Det gør det muligt at simulere inputs på den digitale tvilling inden ændringerne udføres på den fysiske model. Det gør det også muligt at se data i realtid og interagere med det fysiske system.
Bænken opsamler data, og downloader man appen, “Levende bænke”, får man via augmented reality visualiseret de data, bænken indsamler om sine omgivelser. Det er også muligt for brugeren at skifte indstillingen på de LED-lamper, der er monteret under bænken.
App’en kan downloades i Google Play Store og snart i Apple App Store.
Hvad er IoT?
Det handler i bund og grund om klassiske produkter, der bliver koblet på nettet. Når vi forbinder produkterne til nettet bliver det en del af andre enheder, der kan tale med hinanden og udveksle data. Produkterne får digital intelligens og dermed nye egenskaber.
Med IoT vil ting omkring os blive målt og omsat til data, der kan give os information om verden omkring os – både når vi er bevidste om det, og når vi ikke er det. IoT vil hjælpe os med at blive mere effektive, sundere og mere sikre. Samtidig vil vi blive mere paranoide. Der er nærmest ingen grænser for, hvad man kan koble på nettet.
Kontakt:
Marketing and Communications Manager Marlene Nybro Thomsen tlf.: +45 27 28 48 01 email: marlene.thomsen@alexandra.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/tag-en-slapper-pa-den-interaktive-baenk-i-aarhus-og-laer-om-tingenes-internet?releaseId=13573425








