Pressemeddelelse fra DIBS Payment Services A/S
Gabet mellem de unge og ældres onlineforbrug bliver stadigt mindre og i DIBS’ seneste analyse af dansk e-handel fremgår det, at 81 procent af danskere over 66 år handler på nettet. Kigger man på de 55-65-årige er det tal oppe på hele 88 procent.
DIBS laver årligt en analyse af dansk e-handel og i de seneste år har de set en stor vækst i de ældres onlineforbrug:
“Vi kan se en stor vækst i de ældres køb af varer på nettet. Vi så det også i den travle julemåned, hvor halvdelen af danskerne over 60 år valgte at købe en eller flere julegaver online. Til sammenligning valgte 63 procent af alle danskere over 18 år at tage nettet i brug, når de skulle købe julegaver i december, så de ældres onlineforbrug følger fint med resten af befolkningen,” fortæller Henriette Høyer, salgsdirektør i DIBS.
Shopping via mobilen er i kraftig vækst hos de 55-65-årige
Danskerne er blevet glade for at shoppe på nettet via deres mobiler. Sidste år var det således hele 54 procent af forbrugerne, der brugte deres mobiltelefoner til at handle online. Tidligere har de ældre borgere ikke været helt så begejstrede for mobilshopping, men i de seneste år er der sket en massiv vækst hos de 55-65-årige, hvor det nu er 47 procent, der har brugt deres mobil til at shoppe på nettet. Det er en stigning på 28 procent i forhold til 2017.
Henriette Høyer er ikke overrasket over tallene: “Der er ingen tvivl om, at mobilshopping er i vækst, da alle danskere efterhånden har fået mobiler, der kan gå på nettet. Vi kan også se det i udviklingen hos de 66-74-årige, hvor 29 procent bruger deres mobil til at handle på nettet. Det er en 4-dobling siden 2012, hvilket viser den digitale power hos de ældre. Det giver derfor mening at satse mere på det ældre segment inden for e-handel.”
Gode priser og en let betalingsproces er nøglen til de ældre segmenter
Den vigtigste årsag til, at de ældre shopper på nettet er, at det er nemt og sparer dem tid. De kan ordne deres køb hjemmefra, hvilket kan være en stor lettelse for fx dem, der er mindre mobile.
For en fjerdedel af de ældre onlineforbrugere er det også en væsentlig faktor, at de kan bruge nettet til at få overblik over varer og priser. Nettet gør det nemt at sammenligne produkter og finde ud af, hvor de kan gøre det bedste køb til prisen.
“De ældre er meget prisbevidste, når de handler på nettet. Når vi spørger ind til, hvad der får dem til at afbryde et køb i en webshop, angiver 42 procent af de 66-74-årige, at de har afbrudt et køb fordi den samlede pris inklusive levering var for høj. Det skal med andre ord ikke kun være nemt, men også et godt køb til prisen, før de ældre køber noget i netbutikkerne,” oplyser Henriette Høyer.
De ældre onlineforbrugere køber især varer inden for kategorien krop og helse, men også bøger og madvarer hitter hos seniorsegmentet.
Kontakt:
Marketing Manager Tanja Oda Sørensen tlf.: 53727530 email: taos@dibs.dk
Head of Sales Henriette Høyer tlf.: +45 3165 6565 email: heho@dibs.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/senior-boom-i-onlinehandel-langt-de-fleste-aeldre-mellem-6674-ar-shopper-pa-nettet?releaseId=13566577