PRM / Nye millionforlystelser på vej til Tivoli i København

    Pressemeddelelse fra Tivoli A/S

    Tivoli har i de seneste fem år investeret ca. 200 millioner kroner i specialdesignede forlystelsesområder, som skal bidrage til at sætte Tivoli på det internationale landkort samt tiltrække flere danskere og udenlandske turister ind i Haven.

    Blandt verdens forlystelseshaver er konkurrencen allerskarpest på området kørende forlystelser, hvor ny teknologi skaber nye muligheder, og hvor gæsterne er villige til at rejse efter de store, svimlende sus. I en traditionsrig park som Tivoli er det særligt vigtigt at holde et øje på, hvad der rører sig af nyt, så de populære forlystelses-maskiner kan blive ved med at give gæsterne de forventede sus. F.eks. var Dæmonen i Tivoli den første rutsjebane i Skandinavien, hvor passagerne kunne vælge virtual reality (VR) i forbindelsen med turen. Fatamorgana var den første forlystelse i verden, der indeholdt tre forlystelser i én.

    Tivolis finansdirektør, Andreas Morthorst, siger:

    “Vi har gennem de seneste fem år investeret ca. 200 mio. kr. og i 2019 investerer vi ca. 100 mio. kr. i udskiftninger af forlystelser i Tivoli. Det er vigtigt for os at være på forkant med udviklingen og leve op til gæsternes forventninger om, at de hos os får unikke oplevelser, samtidig med, at vi holder fast i de bedste traditioner. Det koster mange penge, som vi er parate til at investere”.

    Mælkevejen erstatter Odinexpressen Rutsjebanen Odinexpressen fra 1985 har navn efter det ældste danske lokomotiv fra 1847. Forlystelsen har kørt knap 30 mio. gæsteture i sin levetid. Odinexpressen erstattes af Mælkevejen, som er en ny forlystelse fra samme leverandør, tyske Mack. Mælkevejen bliver en del højere end Odinexpressen og en ny startstation ser dagens lys. Designet i forlystelsen står på skuldrene af Himmelskibet, Aquila og Tik Tak, der er stærkt inspireret af tanken om opdagelsesrejsen, det være sig i himmelrummet, i videnskabens verden eller i tiden! Turen går i høj fart forbi planeter, stjerner og galakser. Som en ekstra krølle på halen bliver lyden fra rutsjebanenyheden en del lavere grundet ny teknologi. Mælkevejen åbner til Jul i Tivoli 2019. Tag en digital tur i Odinexpressen: https://youtu.be/c5WPeaGfH5o

    Rutsjebanen Karavanen udskiftes

    Rutsjebanen Karavanen fra 1999 går på velfortjent pension efter 8 millioner gæsteture og 20 år på farten. Banen, der engang hed Mariehønen, bliver længere og designet bliver holdt i orientalsk stil med kupler og minaret. Karavanen er en af de allermest populære rutsjebaner blandt de yngre gæster. Med 26 km i timen køres der tilpas hurtigt til at børn, og såmænd også voksne, får sug i maven i svingene. Passagererne skal fortsat måle minimum 120 cm for at prøve forlystelsen. Den nye forlystelse beholder navnet Karavanen, og er klar ved sommersæsonens start den 4. april. Tivolis Testpiloter anmeldte Karavanen i sommer: https://youtu.be/PAEyTWatiH0

    Spektakulær 3-i-1-forlystelse bliver endnu vildere

    Forlystelsen Fatamorgana er med sit 45 meter høje tårn med minaret-inspireret spir, blevet et pejlemærke i Tivoli. Den har kørt over en million gæsteture siden åbningen i 2016. Nu gøres forlystelsen endnu vildere ved at få tilført en vertikal vippe-funktion på de store sæder, der i forvejen drejer rundt i 45 meters højde og udsætter gæsterne for 2,5 G-kraft. I den mindre vilde udgave af Fatamorgana, hvor gæsterne sidder to i hver gondol, roterer vognene fortsat i familievenligt tempo. I bunden af forlystelsen kan de mindre børn køre i biler designet som sjakaler og kaniner. Fatamorgana står klar med højere fart og ny vertikal vippe-funktion i maj 2019.

    Antennefri Radiobiler på vej til Tivoli
    Radiobilerne får spritnyt design, antennerne skrottes, farten sættes op, og de får mere plads.Scenografien vil være inspireret af 1920’ernes USA i “Charleston-stil”. Sammen med Ballongyngerne og Rutschebanen er Radiobilerne blandt de mest populære forlystelser i Tivoli. Radiobilerne har været en del af Tivoli-oplevelsen for et tocifret antal millioner gæster siden 1926. Bilerne er kontinuerligt blevet udskiftet, men konceptet er i bund og grund det samme, hvor det gælder om at undgå at blive ramt – og selv ramme de andre biler. De nye radiobiler bliver køreklar til juni 2019.

    Det muntre Hjørne fornys
    I den Tycho Brahe-inspirerede del af forlystelsesområdet Det muntre Hjørne kredser temaet om stjerner, galakser og planeter. Her finder forlystelsessyge gæster den 4G-stærke Aquila samt Stjernetårnet for de mellemstore børn, og forlystelsen Den lille Drage til de mindste. I 2019 får Den lille Drage et markant løft og en helt ny scenografi med Rasmus Klump som omdrejningspunkt. Forlystelsen forventes klar til maj.

    Rasmus Klumps Verden får vand

    Det 1500 m2 store legeområde Rasmus Klumps verden har over 40 aktiviteter, herunder musiklegepladsen. I 2019 får legeuniverset en ny aktivitet: vandpjaskeri. I vandpjaskeriet kan børnene boltre sig blandt vandstråler, der springer op af jorden i en bue for herefter at forsvinde igen. Her gælder det for børnene om at undgå at blive våde eller det modsatte afhængig af temperament. Rasmus Klumps Verden består fortsat af tårne, der er forbundet med hængebroer, teaterscene, forlystelsen Fyrtårnet og legeaktiviteter – herunder det gode skib Mary og en lille ubåd. Den 14 meter lange Hval lægger fortsat bug til Rasmus Klumps Pandekagehus og Puslehuset, hvor der er ro til amning og bleskift.

    Jacob Helenius, designchef i Tivoli, siger:
    “Vi skal i Tivoli følge med tiden og finde på netop den forlystelsesoplevelse med præcis det design, som gæsterne ikke vidste, de ville have. Forlystelserne skal folde sig ud med design, som ikke kan opleves andre steder end hos os. Samtidig værner vi om de populære forlystelser, som mange benytter sig af år efter år. Gæsterne kan glæde sig til et historisk stort forlystelsesår målt på antal nyheder, hvor bl.a. Karavanen og Radiobilerne bliver de store trækplastre, og det samme gælder Mælkevejen senere på året”.

    Underdirektør for drift Mogens Ramsløv siger: “Vi har et udtalt ønske om, at Tivoli skal fremstå attraktivt for såvel store og små, følge med tidens trend inden for forlystelser og dermed give en god og spændende oplevelse for de millioner af gæster der årligt besøger Tivoli, derfor investere vi år efter år massivt i den fortsatte udvikling af Tivoli”.

    De vedlagte fotos og levende billeder er til redaktionel brug. Illustration af Karavanen 2019 er skabt af Jesper Andersen

    Tøv ikke med at kontakte os, hvis I har yderligere spørgsmål

    Med venlig hilsen

    Torben Plank
    Head of Press,
    Brand & Communications
    Pressechef, Brand & Kommunikation
    T +45 22237440
    TPL@TIVOLI.DK
    Vesterbrogade 3, 1630 København V
    www.tivoli.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/nye-millionforlystelser-pa-vej-til-tivoli-i-kobenhavn?releaseId=13566491