Pressemeddelelse fra Region Hovedstaden
Bliv dit barns bedste vejleder. Sådan lyder overskriften på en ny kampagne fra de fem danske regioner. Målet er at sikre, at flere ender med den rette uddannelse og karrierevej.
“Faktum er, at usikkerheden blandt de unge og deres forældre om uddannelsesvalget bare vokser og vokser,” siger Anders Ladegaard, formand for Ungdommens Uddannelsesvejledning, UU Danmark.
Han oplever, at forældre i dag ved meget lidt om alle de forandringer, der er sket i uddannelsessystemet, siden de selv tog en uddannelse for 20-30 år siden. Og det betyder, at de kan kommer til at vejlede ud fra fordomme og forkerte grundlag. Det får ifølge Anders Ladegaard flere og flere unge til at vælge gymnasiet som et “automatvalg” der måske ikke er rigtigt for dem.
“Pres og usikkerhed fylder så meget hos de unge i udskolingen, at de flygter ind i de gymnasiale uddannelser for at købe sig tid,” forklarer Anders Ladegaard.
Professor: stil disse spørgsmål
Rie Thomsen, der er professor i karrierevejledning ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet, er også bekymret for de unges og forældrenes usikkerhed.
“Allerede i 8. klasse skal eleverne på grund af uddannelsesparathedsvurderingen angive, om de vil den ene eller den anden vej. Det afkræver nogle svar, som børnene slet ikke er parate til at give på det tidspunkt. Det pres skaber tvivl og usikkerhed hos børnene og igen hos forældrene, som spiller en stor rolle. Det her område er mindst lige så vigtigt at give forældrene redskaber til at tale om, som det store fokus, der i øjeblikket er på digital dannelse og de unges digitale adfærd,” siger professoren.
Derfor anbefaler Rie Thomsen og Anders Ladegaard forældre at stille åbne og nysgerrige spørgsmål og fokusere mindre på valget og tale om, at det er naturligt og helt okay at være i tvivl.
“Karrierevalg er ikke en snorlige proces. Derfor har de unge brug for at høre forskellige historier om, hvordan et arbejdsliv kan se ud, og hvordan forældre og andre familiemedlemmer er kommet dertil, hvor de er i dag,” siger Rie Thomsen.
“Forældre og unge skal have øjnene op for alle de muligheder, der er i erhvervsuddannelserne. Vi ved, at når man som ung skal vælge uddannelsessted, så betyder mors og fars holdninger og viden rigtig meget. Det husker jeg tydeligt fra da jeg selv var knægt, hvor gymnasiet var det “sikre valg”. Derfor er jeg glad for denne kampagne med helt konkrete råd til hvordan forældre kan tale med deres børn om uddannelse og forhåbentlig nuancere mulighederne noget mere, siger regionsrådsmedlem og formand for Region Hovedstadens erhvervs-, vækst- og forskningsudvalg”, Lars Gaardhøj (S).
Kampagnen ‘Bliv dit barns bedste vejleder’ indeholder videoer med gode råd og inspiration til 8 samtaler, som forældre kan tage med deres børn om uddannelsesmuligheder.
Se anbefalingerne i fuld længde samt gode råd på video på
FAKTA
Bliv dit barns bedste vejleder – samtaler du kan have med dit barn om uddannelse
Gode erfaringer og anbefalinger fra vejledere og forskere, som kan inspirere forældre til at tale om uddannelse med deres børn på en ny måde.
· Tal om usikkerhed som noget helt normalt og en naturlig følelse gennem hele livet.
· Fortæl, at alle uddannelser er gode og åbner døre til spændende karriereveje.
· Fortæl om dit eget livs snoede vej fra folkeskole til dit arbejdsliv i dag.
· Hjælp dit barn med at blive klogere på sig selv ud fra styrker, interesser og situationer, han eller hun trives i.
· Besøg forskellige uddannelser og arbejdspladser med dit barn. Gå på opdagelse for at lære og blive inspireret – ikke for at vælge nu og her.
· Lad dit barn udtrykke store drømme, hvis alt var muligt. Spørg til dit barns passion og hvordan, han eller hun kan være med til at gøre verden bedre.
· Hjælp dit barn med at blive nysgerrig på uddannelser ud fra lyst og måske ikke vælge det samme som kammeraterne.
· Skub på for at afprøve interesser i praktik eller brobygning
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/gode-rad-til-teenageforaeldre-sadan-taler-i-uddannelse?releaseId=13566297