Pressemeddelelse fra Sikkerhedsstyrelsen
Sidste år kom 254 personer til skade med fyrværkeri. 99 af dem var børn og unge under 17 år.
Ulykkerne skyldes blandt andet, at de glemmer at bruge sikkerhedsbriller. Derfor tager Sikkerhedsstyrelsen Snapchat i brug for at minde børn og unge om at huske netop dem. Snapchat er nemlig de helt unges foretrunke medie.
– Børn og unge repræsenterer desværre en stor del af de tilskadekomne i nytårsdøgnet. Vi bruger igen i år Snapchat til at minde dem om, at de skal huske sikkerheden, når de kigger på eller fyrer fyrværkeri af. Snap er deres fortrukne medie at kommunikere på. Derfor vil vi være til stede der, hvor de befinder sig, siger Mette Cramon, kommunikationschef i Sikkerhedsstyrelsen,
Den 31. december bliver der på Snapchat rullet en nytårslinse ud over hele Danmark. Det vil være muligt at finde linsen i “kausellen”, hvor de normalt finder deres linser.
Med linsen på dumper der sikkerhedsbriller ned for øjnene. Så kan de unge tage en selfie med linsen og ønske hinanden godt nytår – og samtidig minde hinanden om sikkerhedsbrillerne.
Der vil også være et filter, som de unge kan bruge til at lægge over billederne. Der vil være et ur, der tæller ned til nytår, og en “raketmand”, der vil huske dem på at fyre den af sikkert.
På Facebook kører Sikkerhedsstyrelsen en konkurrence den 31. december, hvor to heldige danskere kan vinde et par VR-briller. Alt, hvad de skal gøre, er at tage et selfie med linsen og lægge det op i tråden under konkurrencen på Sikkerhedsstyrelsens Facebook-side. Vinderne bliver trukket den 2. januar.
Fakta om ulykkerne:
- Ud af de 254, der kom til skade sidste år, var 99 af dem unger under 17 år.
- Blandt de 0-14-årige havde kun lidt over halvdelen af de tilskadekomne sikkerhedsbriller på.
De fem fyrværkeriråd:
Rigtig mange ulykker kan undgås, hvis man følger de fem fyrværkeriråd.
- Brug altid beskyttelsesbriller
- Brug kun godkendt og aldrig hjemmelavet eller ulovligt fyrværkeri
- Hold aldrig tændt fyrværkeri i hånden
- Hold sikkerhedsafstanden og læn dig ikke ind over fyrværkeriet
- Gå aldrig tilbage til en fuser
Fakta om de øvrige fyrværkerikampagner
Ud over Snapchat laver Sikkerhedsstyrelsen også en række andre kampagner, især rettet mod børn og yngre mænd.
- Den 19. december blev årets skolekampagne afgjort, hvor tre skoleklasser vandt.
- Derudover samarbejder vi med de to populære youtubere, Alexander Husum og Niki Topgaard.
- I en VR-kampagne udsætter vi desuden unge mænd for en fyrværkeriulykke i 5D.
Læs om alle fyrværkerikampagnerne på
Kontakt:
Er du journalist og har spørgsmål til kampagnen, kan du kontakte kommunikationspraktikant Emilie Gravergaard
* Mail: egj@sik.dk
* Telefon: 25103964
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/snapchat-skal-hjaelpe-unge-med-at-huske-sikkerhedsbrillerne?releaseId=13566308