PRM / Verdens bedste klarinetkvintetter

    Pressemeddelelse fra Det Kongelige Teater

    Gamle Scene | Koncert 20. november kl. 19.30

    Både den første og den bedste. Sådan bliver Mozarts klarinetkvintet ofte beskrevet. Men faktisk er der (mindst) endnu en klarinetkvintet af samme kaliber, nemlig Brahms’ klarinetkvintet – og vi er så heldige, at de begge to er på programmet til koncerten den 20. november. “De to værker er ganske enkelt noget af den bedste kammermusik, der er skrevet,” fortæller soloklarinettist i Det Kongelige Kapel John Kruse. Han og tre andre musikere fra Det Kongelige Kapel spiller til stjernekoncerten med violinisten Nikolaj Znaider den 20. november på Gamle Scene.

    For John Kruse har Mozarts værk en ekstra betydning: “Vi havde en LP med Mozarts klarinetkvintet i mit barndomshjem, og det var faktisk den, der vakte min begejstring for klassisk musik.”

    Første sats er delikat, og helt fra starten er det tydeligt, at det ikke er en kvintet for et soloinstrument med pligt-akkompagnement; strygerne spiller en lige så vigtig rolle som klarinetten i dette værk. “Kammermusik har pr. definition ingen solist,” siger John Kruse. “Det er en ligeværdig samtale imellem musikerne, og sådan er det også i de to klarinetkvintetter. Klarinettisten er en femtedel af ensemblet.”

    Langsomme satser for klarinetter er måske noget af det, som Mozart er allerbedst til (og det siger som bekendt ikke så lidt). Anden sats stråler af ro; det melodiske materiale er enkelt, og førsteviolinen synger smukt med. Kvintetten er for øvrigt skrevet samtidig med, at Mozart arbejdede på Cosi fan tutte; måske er det derfor, at sangbarheden er så fremherskende i kvintetten.

    102 år senere var det Brahms’ tur til at forelske sig i klarinetten – ret overraskende, for den aldrende komponist var faktisk helt holdt op med at komponere på dette tidspunkt. Ligesom Mozart blev han imidlertid inspireret af en sublim musiker – i Mozarts tilfælde var det Stadler, for Brahms var det Richard Mühlfeld.

    Brahms kendte udmærket Mozarts kvintet og skabte sit eget værk over samme læst. Men hvor Mozart skrev lyset frem i sin musik, skabte Brahms mørke; første sats’ blide melankoli er som en længselsfuld efterårsaften modsat Mozarts klare sommerdag.

    I begge tilfælde er der tale om værker, hvor alle instrumenterne spiller en uundværlig rolle for udtrykket; det er kammermusik i sin reneste forstand. Og faktisk er kammermusikken udgangspunktet for al musik, siger John Kruse: “Når opera er allerbedst, når symfonisk musik er allerbedst, så er det kammermusik! Kammermusik er en lyttende tilstand. En tilstand hvor man giver og tager; det er som at være deltager i en dyb og berigende samtale… Derfor er kammermusik musikalsk set egentlig synonym for åbenhed og forståelse, tolerance – og ja, faktisk kærlighed!” Bedre udgangspunkt for en koncert kan man jo dårligt få.

    Medvirkende:

    Nikolaj Znaider, violin
    Lars Bjørnkjær, violin
    Iben Teilmann, bratsch
    Kim Bak Dinitzen, cello
    John Kruse, klarinet

    Program:

    W.A. Mozart (1756-1791): Klarinetkvintet i A-dur (KV 581) (1789)

    Allegro
    Larghetto
    Menuetto
    Allegretto con Variazioni

    Pause

    J. Brahms (1833-1897): Klarinetkvintet (op. 115), h-mol (1891)

    Allegro
    Adagio
    Andantino, presto non assai ma con sentimento
    Con moto

    OBS! Koncerten har tidligere været annonceret med pianisten Robert Kulek, der altså nu bliver erstattet af fire stjernesolister fra Det Kongelige Kapel og et helt nyt program.

    Nikolaj Znaiders violin er en Guarneri del Gesú ‘ex-Kreisler’ udlånt til ham af Det Kongelige Teater. Teatret har fået det kostbare instrument i donation af VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN samt Knud Højgaards Fond.

    Kontakt:

    PR og presseansvarlig, opera og koncerter Claus Kjær tlf.: +45 27 52 90 77 email: clkj@kglteater.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/verdens-bedste-klarinetkvintetter?releaseId=13563829