Pressemeddelelse fra Cyklistforbundet
Det er ifølge Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam ekstremt glædeligt, at der blandt Folketingets transportordførere tegner sig et solidt flertal for en ny national cykelpulje:
– Der er enorme samfundsmæssige fordele at høste ved at få flere til at cykle mere i hverdagen. Gode cykelforhold er en investering, der betaler sig i form af mere sundhed, mindre trængsel på vejene og bedre miljø og mere grøn transport til at imødegå klimaudfordringerne, siger Klaus Bondam.
Klaus Bondam opfordrer derfor Folketingets partier til at arbejde for en cykelpulje af samme størrelsesorden som den femårige cykelpulje på 1 mia. kr., der i 2009 blev afsat i forbindelse med aftalen om en grøn transportpolitik.
Med puljen blev der ifølge Vejdirektoratet investeret for over 2 mia. kr. i bl.a. supercykelstier, cykelstier og forskellige cykelfremmende aktiviteter, fordi der fulgte et krav om kommunal medfinansiering. Staten stod for 40 % af investeringen, mens kommunen stod for 60 %.
KUN GENNEMFØRT MED CYKELPULJEN
Ifølge Klaus Bondam var der tale om initiativer, som kunne gennemføres netop, fordi kommunerne fik økonomisk hjælp til det.
– Forudsætningen for, at flere cykler, er god og sikker infrastruktur. Og selvom vi cykler mindre i Danmark i dag end for 25 år siden, ser vi desværre ofte, at cykelkulturen – ikke mindst af politikere – bliver taget for givet. Cyklerne kommer ind som en lille sidste detalje, når der forhandles om de store milliarder på transportområdet. Derfor er det afgørende, at politikerne vedtager en ny cykelpulje af anselig størrelse, siger Klaus Bondam.
Senest har Kraka september 2018 offentliggjort en analyse, der dokumenterede, at investeringer i supercykelstier er blandt de transportinvesteringer med størst samfundsøkonomiske gevinst.
OPBAKNING TIL STOR CYKELPULJE
Cyklistforbundet gennemførte over sommeren en rundspørge hos Folketingets transportordførere. Rundspørgen satte fokus på, at færre og færre danskere vælger cyklen – også børn på vej til skole – og det faktum, at Danmark i 2020 står uden en statslig cykelpulje til medfinansiering af nye cykelprojekter ude i kommunerne.
Alle partier bortset fra Liberal Alliance og de oversøiske medlemmer deltog og besvarede seks spørgsmål om blandt andet holdningen til en ny statslig cykelpulje, størrelsen på den, holdninger til børn og cykling og hvordan partiet vil prioritere indsatser i forhold til bæredygtig og aktiv transport herunder kollektiv trafik, cykling og gang.
Opbakningen til en ny, statslig cykelpulje viser sig at være stor. I forhold til størrelsen på puljen ligger Dansk Folkeparti og Enhedslisten højest med 200 mio. kr. årligt i 10 år. Alternativet, SF, Socialdemokratiet og Radikale Venstre ønsker en pulje på 100 mio. kr. eller mindst 100 mio. kr. årligt. Venstre og de konservatives transportordførere ønskede ikke at sætte størrelse på.
Opregnet til mandater betyder det, at der tegner sig et klart flertal på 156 mandater (fraregnet de oversøiske mandater) for en ny, statslig cykelpulje. Et flertal på 122 mandater bakker op om en pulje på mindst 100 mio. kr. om året i årrække på mindst fem år.
– Ingen forestiller sig jo, at kommunerne selv finansierer alle vejprojekter eller de dele af en motorvej, der går gennem kommunen, 100 %. Selvfølgelig skal staten også tage ansvar, når det handler om at binde arbejdspladser, børneinstitutioner, uddannelsesinstitutioner og boligområder sammen med god og sikker cykelinfrastruktur på tværs af kommunegrænserne, siger Klaus Bondam.
VIL HAVE BÆREDYGTIG OG AKTIV TRANSPORT
Transportordførerne blev også bedt om at vægte samspillet mellem forskellige former for bæredygtig og aktiv transport herunder kollektiv trafik, cykling og gang på en skala fra 1-10 med 10 som højeste prioritet.
Socialdemokraterne, de radikale, de konservative, Venstre SF, Enhedslisten og Alternativet vægter det med topkarakteren 10 meget højt. Konservative ønsker dog at afveje hensynet til den bæredygtige og aktive transport i forhold til gode rammer for erhvervslivet, mens Venstre navnlig lægger vægt på de private transportformer.
Dansk Folkeparti valgte som det eneste parti at vægte aktiv og bæredygtig transport med et 5-tal.
Se alle spørgsmål og svar på .
FAKTA – CYKELPULJER
- 2009: Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti afsatte i forbindelse med aftalen om en grøn transportpolitik 1 mia. kr. til en national cykelpulje 2009-2014. Med puljen fulgte et krav om kommunal medfinansiering på 60 pct.
- 2017: Et flertal uden om regeringen (forligskredsen bag aftalen om ‘Bedre og billigere kollektiv trafik’ – S, DF, RV, SF og EL) pålagde regeringen at afsætte 100 mio. kr. til en ny cykelpulje 2018-2019, der skal fremme cyklismen i landets kommuner. Med puljen fulgte et krav om kommunal medfinansiering på 60 pct.
DET SIGER TRANSPORTORDFØRERNE OM BØRN OG CYKLING |
Alternativet, Roger Matthisen: Enhedslisten, Henning Hyllested: Dansk Folkeparti, Kim Christiansen: Konservative, Brigitte Klintskov Jerkel: Radikale Venstre, Andreas Steenberg: Socialdemokratiet, Rasmus Prehn: SF, Karsten Hønge: Venstre, Kristian Pihl Lorentzen: |
Kontakt:
Direktør Klaus Bondam tlf.: 4070 8365 email: bondam@cyklistforbundet.dk
Kommunikations- og kampagnechef Jane Kofod tlf.: 2217 5588 email: jak@cyklistforbundet.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/partiernes-transportordforere-onsker-ny-og-stor-cykelpulje?releaseId=13561832








