PRM / Aarhus Teater: Bedste billetsalg i 14 år

    Pressemeddelelse fra Aarhus Teater

    Aarhus Teater har øget et i forvejen rekordstort billetsalg i sæson 2017/18. Blandt de billetsælgende højdespringere i sidste sæson kan nævnes de tre Store Scene-forestillinger West Side Story, der aktuelt spiller for fulde huse på Aalborg Teater (26.276 billetter), Narnia (25.432), Lyden af de skuldre vi står på (19.569), som til sammen udgør godt 70.000 publikummer svarende til 60% af det samlede billetsalg. Vi skal tilbage til sæson 2003/04 for at finde et tilsvarende billetsalg. Her var bl.a. Peter Pan, Macbeth og Be-Bop-A-Lula på plakaten.

    Teaterdirektør Trine Holm Thomsen fortæller:

    – Vi er ovenud glade for, at publikum i stigende grad besøger Aarhus Teater. Det bekræfter os i, at publikum finder vores repertoire spændende og relevant.

    Jeg glæder mig også over, at musikforestillingen “Lyden af de skuldre vi står på – sangskatten remixet af Simon Kvamm”, der spillede for udsolgte huse, modtog en Reumert for Årets Musikteater 2018, samt at Christian Albrechtsen og Mathias Hersland blev hædret for henholdsvis scenografi / kostumer og lysdesign i samme forestilling. Og hvad der er nok så vigtigt er, at vi har haft stor publikumstilslutning til vores mere smalle forestillinger og arrangementer på de mindre scener. Både Christian Lollikes udfordrende og hæsblæsende hospitalsfarce på Scala – “Hospitalet” – og vores Studio-koncept, hvor vi udforsker teaterformatet og publikumsrelationen (fx i “#amlet” og “Momentet”), tændte de røde lamper på teatret.

    2017/18 blev også sæsonen, hvor vi introducerede “Forsamlingshuset” og Aarhus Teaters Kor, der på forskellige måder har skabt stof til eftertanke og dannet grobund for fællesskab.

    Jeg tror, at publikum har fået øjnene op for diversiteten i det, vi laver som landsdelsscene. Og de har mod på også at vælge andre forestillinger end ‘de sikre’. Det er meget glædeligt!

    Direktør Allan Aagaard glæder sig over, at så mange aarhusianere har besøgt Aarhus Teater i den forgangne sæson – en succes som først og fremmest skal tilskrives et varieret og relevant repertoire. Samtidig ser han det flotte besøgstal som eksempel på en større tendens i samfundet:

    – Vi oplever i disse år, at danskerne bruger væsentligt flere penge på oplevelser – lige fra restaurantbesøg til ferierejser og forlystelser, herunder teater. Før finanskrisen var der fokus på materielle goder som ny bil, nyt køkken og badeværelse, men fra finanskrisen og frem er oplevelsesindustrien vokset, og jeg tror, at vi kan se Aarhus Teaters stigende besøgstal som et billede på denne overordnede tendens.

    Vores udfordring som teater er så at forblive attraktive for vores publikum, og derfor skal vi hele tiden gøre os umage – ikke blot på scenen, hvor vi ønsker at skubbe grænserne for, hvad scenekunst er og kan – men også i vores møde med publikum uden for scenen.

    Publikum er kvalitetsbevidst og vil gerne betale for kvalitet. Det forpligter. Derfor har vi et kontinuerligt fokus på kundeoplevelsen, på service og de fysiske rammer, som vi inviterer vores publikum ind i. Vi er fx i fuld gang med en omfattende ombygning af vores Store Scene, så Aarhus Teater fremstår som et af de teknisk mest moderne teaterhuse i Nordeuropa – til glæde for publikum. Og vi vil også styrke publikumsoplevelsen i flere af teatrets publikumsområder, fx i Scala Foyer.

    Aarhus Teaters bestyrelse godkender årsregnskabet for 2017/18 i oktober 2018.

    Hent pressefotos af teaterdirektør Trine Holm Thomsen og direktør Allan Aagaard (foto Isak Hoffmeyer).

    Kontakt:

    Yderligere oplysninger hos kommunikationschef Morten Daugbjerg, tlf. 4213 4700 / presse@aarhusteater.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/aarhus-teater-bedste-billetsalg-i-14-ar?releaseId=13561135