Pressemeddelelse fra Gjensidige Forsikring
Vidste du, at en normal rejseforsikring ofte dækker selviriskoen ved skader på lejebiler? Hvis ikke, er du langt fra alene. For fire ud af fem danskere ved ikke, hvordan deres rejseforsikring dækker, når de lejer bil i udlandet.
Men for hver anden er netop denne dækning vigtig, da de er blevet tilbudt forsikringer, der dækker selvrisikoen. Med andre ord en unødvendig udgift.
“Det er helt normalt, at man hos biludlejningsfirmaet bliver tilbudt ekstra forsikringer, der blandt andet dækker en ofte ret høj selvrisiko. Men hvis man har en rejseforsikring, så er det faktisk normalt, at man allerede har den dækning. Derfor er det reelt set penge ud af vinduet, hvis man betaler for den valgfrie forsikring. Men før man siger nej tak, bør man altid sikre sig, at man har den korrekte dækning ved eksempelvis at kontakte sit forsikringsselskab,” siger Dan Kjølhede Laursen, direktør i Gouda Rejseforsikring.
Hæver flere penge end aftalt, påstår skader er sket
Men en unødvendig forsikring er ikke det eneste problem, danskerne kommer ud for, når de lejer bil. For mange ender billejen desværre med en dårlig oplevelse, ved at udlejeren hæver flere penge end aftalt, påstår at der er skader på bilen, som lejeren ikke har lavet eller afviser betaling med eksempelvis VISA-Dankort.
I Gjensidige og Gouda ser man årligt flere af denne type sager, hvor der er uenighed om hvem, der har lavet hvilke skader, hvem der skal betale, og hvordan betalingen skal afregnes. Og netop sommeren er højsæson for dette. Mange har generelt en oplevelse af, at biludlejningsfirmaet prøver at gøre livet surt for dem, så det fremstår lettere, at man bare køber de dyre og ofte unødvendige forsikringer.
“I løbet af hele året, men især i sommerperioden, får vi henvendelser fra danskere, der står i udlandet og har brug for hjælp i forbindelse med billejen. Mange har en oplevelse af, at biludlejerne prøver at malke dem for penge gennem salg af unødvendige forsikringer, påstande om skader og ved at afvise betalingskort. Derfor råder vi altid til, at man er opmærksom på bilens stand, når man afhenter den og evt. tager billeder af den, hvilke betalingskort udlejeren accepterer, og hvilken aftale man underskriver. Er man i tvivl, kan man altid kontakte sin rejseforsikring for at få hjælp til, hvordan man skal forholde sig,” siger Dan Kjølhede Laursen.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring i juni 2018 blandt 1510 repræsentativt udvalgte danskere. Følgende spørgsmål er stillet til de danskere, der rejser eller har rejst til udlandet indenfor de seneste tre år.
Ved du hvordan din egen rejseforsikring dækker, når du lejer bil i udlandet?
- Ja 21 %
- Nej 66 %
- Ved ikke 13 %
Har du lejet bil i udlandet indenfor de seneste tre år?
- Ja 28 %
- Nej 72 %
- Ved ikke 0 %
Følgende spørgsmål er kun stillet til dem, der har lejet bil indenfor de seneste tre år.
Har du i forbindelse med billeje oplevet noget af følgende?
- Småskader på bilen – eks parkeringsskader 15 %
- Større skader på bilen – så bilen ikke kunne køre videre 1 %
- Nedbrud på bilen – ikke relateret til en ulykke 2 %
- Trafikuheld med personskade 0 %
- Trafikuheld uden personskade 1 %
- Nej/ingen af ovenstående 83 %
Har du i forbindelse med billejen i udlandet oplevet en eller flere af følgende ting?
- Udlejer forsøgte at sælge ekstra forsikringer, der blandet andet dækkede selvrisiko 51 %
- Udlejer forsøgte at trække flere penge fra min konto end jeg havde accepteret 3 %
- Udlejer sagde der var skader på bilen, som jeg ikke havde lavet 4 %
- Udlejer ville ikke tage imod mit betalingskort eller krævede ekstra penge for at tage imod VISA-kort 5 %
- Ingen af ovenstående 45 %
- Ved ikke 2 %
Kontakt:
Kommunikationskonsulent Søren Moth Frederiksen tlf.: 41 77 50 18 email: smf@gjensidige.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/mange-danskere-oplever-problemer-nar-de-lejer-bil-pa-ferien?releaseId=13086814