PRM / Købmændene giver pris til Selina Juul: Flid og fokus er vejen til succes

    Pressemeddelelse fra DSK – De Samvirkende Købmænd

    De Samvirkende Købmænd, DSK, har indstiftet en pris for at hylde Stop Spild Af Mad, der gennem 10 år har kæmpet mod madspild.

    Prismodtageren i 2018 er Selina Juul, der stiftede Stop Spild Af Mad i 2008. Med prisen følger skulpturen “Stræberen” udført af billedhugger Torben Bøgh Hansen samme år, som Selina Juul fik sået frøene til en af Danmarks stærkeste græsrods- og forbrugerbevægelse.

    REMA 1000, der er medlem af DSK, valgte som en af de første dagligvarekæder at indgå et samarbejde med den nye forbrugerbevægelse. Det førte til, at alle former for mængderabatter blev afskaffet, da det fører til overforbrug og spild af mad. Siden er indsatsen mod madspild i REMA 1000 udvidet ved at sælge udvalgt frugt og grønt efter vægt i stedet for pr. styk.

    MENY, der også er medlem af DSK, var blandt de første til at sætte prisen ned på varer med kort holdbarhed for at få dem solgt før udløb af sidste salgsdato. Flere detailkæder har siden kopieret købmændenes tiltag, hvad der gør kampen mod madspild til en ny konkurrenceparameter.

    Da Selina Juul som 13-årig rejste med sin mor fra Moskva til Danmark, bed hun især mærke i det store udvalg af lettilgængelige fødevarer. Hun undrede sig over, at hendes skolekammerater ofte smed noget af madpakken ud. Senere så hun madspild i stor stil, da hun var i praktik hos en bager.

    I 2008 oprettede hun Facebook-gruppen Stop Spild Af Mad og blev pludselig citeret i landsdækkende medier. Hun vidste, at hun havde ramt et behov for et opgør med en madkultur, der var kørt af sporet.

    DSK har alle årene arbejdet tæt sammen med Selina Juul, og adm. direktør John Wagner, DSK, motiverer, at prisen “Stræberen” i dag på Folkemødet på Bornholm går til Selina Juul:

    – Selina har en eminent evne til at skabe alliancer, der kan fremme kampen mod madspild. Hun har forståelse for at understøtte det operationelle på butiksniveau og det strategiske hos interesseorganisationer og politikere.

    John Wagner begrunder også prisen med, at Selina Juul er god til at værne om sit brand “Stop Spild Af Mad” ved altid at holde sig til sagen og ikke stille op til interviews eller arrangementer, der ikke har en kobling til sagen:

    – Det er tydeligt, at hun brænder for en bedre verden. Hun har ingen skjulte dagsordener. Det smitter, og man får lyst til at være en aktiv medspiller.

    DSK opfodrer Selina Juul til at give skulpturen videre til en ny prismodtager i 2019, som har stræbt efter en verden med mindre madspild.

    I 2014 blev Selina Juul kåret som Årets Dansker af Berlingske. Prisen uddeles til danskere med store ambitioner og skal samtidig inspirere endnu flere til at turde mere og sigte højere.

    Hun har også modtaget et ridderkors af fortjenstordenen Pro Utilitate Hominum, Nordisk Råds Natur- og miljøpris og ALT for Damernes kvindepris. Senest er hun havnet på førstepladsen af Nordic Business Report’s liste over “Top 20 Responsible Leaders in Northern Europe”.

    – Jeg har altid været lidt utålmodig. Jeg vil gerne se resultater, og jeg vil gerne se verden forandre sig. Det betyder, at jeg nogle gange glemmer at passe på mig selv. Men jeg er blevet bedre til at passe min søvn, har Selina Juul udtalt i et interview til temaet “Kvinde, karriere og købmand” på DSKs hjemmeside.

    Kontakt:

    Adm. direktør John Wagner tlf.: +45 2023 2616 email: jw@dsk.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/kobmaendene-giver-pris-til-selina-juul-flid-og-fokus-er-vejen-til-succes?releaseId=13060908