PRM / Naturlige rengøringsmidler skal fylde mere på hylderne

    Pressemeddelelse fra Danmarks Grønne Investeringsfond

    Eco Clean tilbyder forbrugerne en vej ud af nutidens kemikaliejungle med et grønt alternativ til rengøringen. De er en nystartet dansk virksomhed, der har udviklet en serie af rengøringsprodukter, som er baseret på planteolier, med dufte fra naturlige essentielle oliér og økologisk blomstervand og en emballage lavet af genbrugsflasker.

    “Vi tror på, at der er et stort marked for naturlige rengøringsmidler. Forbrugerne i Danmark og internationalt er meget bevidste om kemikalier og efterspørger et alternativ til de skrappe midler, der fylder hylderne i supermarkederne. Derfor har vi mod på at tage kampen op med de store globale spillere som Ajax, Biotex og Cillit Bang,” siger Tommy William Andersen, medstifter og adm. direktør i Eco Clean.

    Virksomheden er én ud af en lille håndfuld producenter i Europa, der har opnået den internationalt anerkendte ECOCERT®-miljøcertificering for et 100 % naturligt rengøringsprodukt. Tilmed den eneste i Norden, som brander under ejet mærke.

    Eco Clean er allerede lykkedes med at få rengøringsserien ud i en lang række supermarkeder fordelt på 11 lande, bl.a. Kvickly, SuperBrugsen, Netto og Irma i Danmark. Men deres største udfordring er stadig konkurrencen om hyldeplads, og dermed kundernes opmærksomhed.

    For at få produkterne ud til flere forbrugere, har Eco Clean netop fået finansiering fra Danmarks Grønne Investeringsfond til at skalere forretningen. Dermed regner Eco Clean med, at de i løbet af i år kan øge markedsandelen i alle de nuværende lande, og målet er at firdoble omsætningen fra 2017.

    “Med den nye kapital fra Danmarks Grønne Investeringsfond kan vi finansiere vækst i de nuværende lande – især Danmark, Tyskland, Sverige og Finland. Det skal ske via mere aggressiv markedsføring, bl.a. i tilbudsaviser og på sociale medier. Det betyder også, at vi kan ansætte flere medarbejdere,” siger Tommy William Andersen.

    En af de afgørende faktorer for Eco Cleans hurtige fremgang er balancen mellem pris og kvalitet. Her har Eco Clean fra start arbejdet ud fra en forretningsplan, hvor prisen skal være mere eller mindre identisk med konkurrenternes.

    “Eco Clean har udviklet en unik produktserie, som ikke før er set i Skandinavien, og som stadig ikke er udbredt i verden generelt. Med en pris, der matcher konkurrenternes, og en anerkendt certificering har de potentialet til at skalere forretningen, og det er vi glade for at bidrage til,” siger Line Lundbye, erhvervskundechef i Danmarks Grønne Investeringsfond.


    Fakta

    Eco Clean har siden 2016 udviklet, produceret og levereret 100 % naturlige, bæredygtige og økologiske rengøringsmidler.

    Serien indeholder bl.a. opvaskemiddel, universal rengøring, anti fedt, anti kalk, toiletrens og flydende vaskemiddel, som alle bliver produceret på Eco Cleans fabrik i Hovedby på Lolland.

    I dag sælger Eco Clean sine produkter i 11 lande – Danmark, Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Belgien, Frankrig, Polen, Tjekkiet, Taiwan og Sydkorea. Af supermarkeder i Danmark kan bl.a. nævnes ca. 65 Kvickly’er, 100 SuperBrugsen, 100 Dagli’Brugsen, 400 Netto’er og flere kæder er på vej i 2018.

    Kontakt:

    Tommy William Andersen
    Medstifter og adm. direktør, Eco Clean Nordic
    twa@ecnordic.com / 31666833

    Linea Søgaard-Lidell
    Senior kommunikationsrådgiver, Danmarks Grønne Investeringsfond
    lsl@gronfond.dk / 22135855

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/naturlige-rengoringsmidler-skal-fylde-mere-pa-hylderne?releaseId=12701759