PRM / Sådan leder man unge bedst i dag

    Pressemeddelelse fra Cphbusiness

    – Resultaterne viser et noget andet billede end det, som den offentlige debat tegner. Studiet peger overraskende på, at de unge modsat den offentlige fortælling ønsker at være en del af et arbejdsfællesskab, siger lektor Karen Christina Rasmussen fra erhvervsakademiet Cphbusiness.

    Hun er projektleder på forsknings- og udviklingsprojektet Ledelse af unge II, der er et kvalitativt studie af unge medarbejderes forståelsesramme og meningsskabelse med fokus på feedback, anerkendelse og relationer.

    – Fortællingen om bombastiske unge medarbejdere, der farer ind på arbejdsmarkedet og udfordrer og disrupter, blev bestemt ikke påvist i undersøgelsen. Nok træder de unge ind på arbejdsmarkedet med friske øjne og stiller spørgsmål, men det er ikke nødvendigvis med en intention om at ændre på status quo. Tværtimod er de unge tilpasningsvillige og indtræder i de roller og den organisationsstruktur, som de bliver mødt af, fortæller Karen Christina Rasmussen.

    Individualister med brug for fællesskab

    Ledelse af unge II undersøger, hvilken rolle anerkendelse og feedback spiller i relationen mellem den unge medarbejder og medarbejderens leder.

    – De unge er ikke resultatorienterede individualister, der blæser på normer og erfaringer. De søger en nærværende leder, der gennem en autentisk og ligeværdig relation er med til at omdanne de unge fra usikre nyuddannede til kompetente medarbejdere. De unge skal fastholdes gennem en tæt relation til lederen og et fokus på udvikling af deres kompetencer, siger Karen Christina Rasmussen fra Cphbusiness.

    Det er afgørende, at den nærmeste leder formår at skabe tydelige rammer og oversætte virksomhedens sprog og koder, så det giver mening for den unge, fortæller hun.

    – En overraskende tendens i undersøgelsen er, at de unge værdsætter og søger autoritet hos deres ledere. Autoriteten skal være uudtalt og komme naturligt fra lederen, men er den ikke til stede, mister de unge respekten og den gode relation til lederen.

    Undersøgelsens resultater peger på, at unge ledere eller nye ledere kan være en udfordring i ledelsesrelationen – for eksempel ved at undlade at trække grænsen mellem det faglige og den private sfære.

    I højere grad usikre end sårbare

    Undersøgelsen tyder også på, at unge medarbejderes behov for feedback og anerkendelse ikke nødvendigvis er øget i forhold til tidligere generationers.

    – De unges robusthed diskuteres ofte i den offentlige debat. De er efter sigende sårbare unge mennesker, der skal tages i hånden på arbejdsmarkedet. Undersøgelsen peger dog på, at de unge medarbejdere i højere grad er usikre end de er sårbare. Som ny på arbejdsmarkedet søger de vejen til at mestre deres beskæftigelse, hvilket sker gennem et trygt udviklingsrum, som lederen står for, og ved at give konkret feedback, siger Karen Christina Rasmussen.

    – Konklusionen er, at ledere i erhvervslivet og frivillige organisationer med fordel kan blive bedre til at sætte rammer for samarbejdet, udvikle relationer og give anerkendende feedback på måder, der gensidigt skaber mening og dermed realiserer den bedst mulige tilslutning til opgaver, organisation og formål, fortæller hun.

    Forskningsrapporten som e-bog

    Se forskningsrapporten som e-bog her: Ledelse af unge II og læs mere om Ledelse af unge II på Danske Erhvervsakademiers videnportal eaviden.dk her: Ledelse af unge II.

    Forskningsrapporten Ledelse af unge II er udarbejdet som et kvalitativt studie af erhvervsakademiet Cphbusiness i samarbejde med 16 danske virksomheder og egne merkantile dimittender.

    Ud over de 32 interviews er der foretaget en fokusgruppeundersøgelse med ledere fra andre virksomheder for at teste resultaterne.

    Kontakt:

    Karen Christina Rasmussen, lektor og projektleder på Ledelse af unge II, Cphbusiness, 36 15 48 85, kcer@cphbusiness.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=12516134