PRM / Kvinderne holder sig tilbage med boligkøbsplaner

    Pressemeddelelse fra home a/s

    Cirka 12 % af danskerne har planer om at købe en bolig i løbet af det næste halve år. Det viser home Køberbarometer udarbejdet af analyseinstituttet YouGov for Home ved udgangen af 2017. Heraf svarer 65 % i undersøgelsen, at de allerede er aktivt boligsøgende, mens 35 % siger, at de ikke er begyndt at søge aktivt endnu.

    Der er dog stor forskel på kvinder og mænds mod på at købe bolig i det nye år, viser den repræsentative spørgeundersøgelse, hvor over 2.000 danskere er blevet spurgt, om de har planer om boligkøb i løbet af det næste halve år.

    Mens hele 16 % af den mandlige befolkning svarer i undersøgelsen, at de har planer om at købe hus, lejlighed, sommerhus eller anden bolig de næste seks måneder, er det til sammenligning kun 8 % af kvinderne, der har boligkøbsplaner.

    Undersøgelsen er gennemført i december, men YouGov har også undersøgt for Home, om der er forskel på købsinteressen før og efter jul/nytår. Undersøgelsen er derfor gentaget blandt 2.000 nye respondenter i januar.

    Der er ingen signifikant forskel i købsinteressen, og så kan der alligevel spores en mere positiv stemning. 13 % svarer nu ja mod 12 % i december. Det lille nøk frem (med decimal er det på 1,3 %-point) kommer sig af, at der nu er 11 % kvinder, der siger ‘ja’ til boligkøb, mens mændenes interesse er konstant på 16 %, viser home Køberbarometer.

    Ny luft efter årsskiftet
    “Det er helt normalt, at boligoptimismen stiger, når jul og nytår er overstået, og det ser ud til, at det er kvinderne, der har fået noget mere luft til boligkøb efter årsskiftet, ” siger Mads Ellegaard, relationschef i Home, og fremhæver, at boligsøgningen på home.dk typisk også er større i januar sammenlignet med slutningen af året, og at interessen normalt er støt voksende de kommende måneder, blandt andet fordi udbuddet af nye boliger til salg stiger markant.

    Det gælder for alle boligtyper, at købsplanerne er mere udtalt hos mændene. Det kommer dog kraftigst til udtryk for lejlighederne, hvor kun 2 % kvinder men 7 % mænd svarer, at de har planer om at købe, oplyser Home og YouGov.

    Mads Ellegaard oplyser, at interessen for at købe bolig ved indgangen til 2018 svarer nogenlunde til resultaterne for tidligere udgaver af home Køberbarometer, der udsendes hvert kvartal. Både ved udgangen af 1. og 2. kvartal sidste år svarede ca. 13 % af danskerne, at de havde planer om at købe bolig inden for det næste halve år, mens det ved udgangen af 3. kvartal var flere – ca. 16 %.

    Ifølge Home er det ikke alle, der siger i undersøgelsen, at de har boligplaner, der ender med at købe bolig det næste halve år.

    Undersøgelsen kan anses som en pejling af danskernes interesse for boligkøb, men besvarelserne giver intet indblik i, hvor seriøse og fremskredne planerne er og dækker altså over boligplaner i forskellige stadier.

    “Men det er altså næsten 2 ud af 3 af danskerne med købsplaner, der siger, at de allerede er aktivt søgende efter bolig, ” siger Mads Ellegaard.

    FAKTA: home Køberbarometer for januar til juni 2018 viser, at:

    • 6 % har planer om køb af villa/rækkehus i løbet af det næste halve år.
    • 5 % overvejer køb af lejlighed.
    • 2 % overvejer køb af fritidsbolig.
    • 1 % svarer anden type bolig (fx andelsbolig)
    • Barometeret er på landsplan faldet siden for tre måneder siden

    Note: Tallene er afrundede og nogle danskere overvejer køb af mere end én bolig, derfor summerer tallet til 14 %

    Kilde: YouGov for Home, undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 2011 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i uge 50-51 2017.

    FAKTA: Metodebeskrivelse

    Interviewperiode & dataindsamlingsmetode:
    Undersøgelsen er gennemført i perioden 13. – 18. december 2017 samt gentaget i perioden 2. – 10. januar 2018 via internettet med udgangspunkt i YouGov Panelet.

    Målgruppe:
    Undersøgelsen er gennemført blandt danskere i alderen 18+ år.
    Der er udsendt invitationer via e-mail til personer, der opfylder disse krav i YouGov Panelet.
    Data er indsamlet så det udgør et repræsentativt udsnit af den danske befolkning med udgangspunkt i målgruppen.

    Vejning af data og materialets sammensætning:
    Data er vejet på dimensionerne køn, alder og geografi på baggrund af et ideal fra Danmarks Statistik, således at resultaterne er repræsentative for befolkningen i relation til ovenstående målgruppe.

    Offentliggørelse – af resultater:
    Ved enhver offentliggørelse af undersøgelsens resultater skal YouGov og home angives tydeligt som kilde.

    Kontakt:

    Relationschef Mads Ellegaard tlf.: 9133 8935 email: mael@home.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=12074612