Pressemeddelelse fra Dansk Metal
I en ny analyse fra Dansk Metal står det klart, at en øget eksport til især Sydtyskland kan skabe mange arbejdspladser på de danske industrivirksomheder. Tyskland har en stor eksport til blandt andet Asien, og danske virksomheder har stort potentiale som underleverandører til den eksportstærke, tyske industri.
“Danmark er karakteriseret ved mange små- og mellemstore virksomheder. Mange af dem eksporterer slet ikke i dag. Så en måde at øge eksporten til Sydtyskland kan blandt andet være ved at intensivere rådgivningen rettet mod netop mindre virksomheder gennem Eksportrådet, på ambassader og generalkonsulater”, siger Thomas Søby, der er cheføkonom i Dansk Metal.
Den danske vareeksport til Tyskland er i perioden 2012-2016 steget med 10 milliarder kroner, men vareeksporten til Sydtyskland er faldet siden 2012. Dette skyldes at vareeksporten til Bayern er stagneret, mens vareeksporten til Baden-Württemberg er faldet med 11 procent. Ifølge analysen fra Dansk Metal er der omtrent 15.000 danske industriarbejdspladser at hente, hvis man øger eksporten med 36 milliarder kroner til især de sydtyske delstater.
“Den negative udvikling i Sydtyskland er sket på trods af, at delstaterne dernede har haft kraftig økonomisk vækst siden 2012. Et oplagt satsningsområde for at genvinde tabt terræn i disse områder kan være digitale løsninger. Her halter Tyskland voldsomt bagud. Grøn teknologi er ligeledes et satsningsområde hos tyskerne, da de har besluttet at afvikle deres A-kraft. Det ser jeg som en oplagt mulighed for danske virksomheder”, siger Thomas Søby.
Dansk vareeksport er i meget høj grad centreret om de nordtyske delstater. Det er på trods af et stort fokus på at fremme danske virksomheders tilstedeværelse i Sydtyskland de seneste år. Vareeksporten til Hamburg er steget med 155 procent siden 2012, svarende til 7,4 milliarder kroner. Fremgangen i Hamburg er primært båret frem af salg af olie, gas, maskiner og metalprodukter.
“Vi kan ikke gøre præcis det samme i Sydtyskland som i Nordtyskland, men der er helt sikkert muligheder. Det er en gammel problemstilling, at eksporten tynder ud syd for Hamborg. Flere regeringer har lavet strategier, og der er besluttet og gennemført fornuftige tiltag for eksempel med et generalkonsulat i München, men i mine øjne handler det nok så meget om, at virksomhederne selv tager skridtet og kigger mere på Sydtyskland”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.
Den danske vareeksport til Tyskland er fordelt på stort set alle varegrupper, men en væsentlig andel falder inden for kategorierne maskiner, fødevarer og halvfabrikata.
Læs analysen “Eksport til Sydtyskland kan skabe mere end 15.000 danske arbejdspladser” her
.
For yderligere info og kommentarer:
Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071
Jens Dissing Munk, pressechef i Dansk Metal, telefon 30178874
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
https://via.ritzau.dk/release?releaseId=11438616
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **