Pressemeddelelse fra Sunset Boulevard
Siden Oscar Weber Bilby fra Oklahoma i 1891 fik det påfund at placere en hakkebøf i en overskåret bolle, har burgeren udviklet sig til verdens mest udbredte ret. For præcis 40 år siden indledtes indtoget i Danmark, da den første internationale burgerkæde åbnede i København, og siden er spisens popularitet tiltaget med raketfart. Fra år 2000 til 2015 steg antallet af burgersteder med 905 procent, og udviklingen ser kun ud til at fortsætte.
– Burgeren er måske et af verdens mest populære måltider på tværs af kulturer og smagspræferencer og findes derfor også i flere hundrede former og variationer. Burgerens nutidige popularitet kan forklares med den aktuelle foodtrend, som jeg kalder “gastro moments” – altså en øget lyst til selvforkælelse i hverdagen, som bunder i en generel optimisme i samfundet,
forklarer Hanne Harbo, der er strategic food planner ved bureauet Nørgaard Mikkelsen, hvor hun har udviklet en lang række fødevarer i samarbejde med veletablerede fødevareproducenter.
Hanne Harbo er også forfatter til en årlig
. Hun påpeger en anden toneangivende fødevaretrend, der skinner igennem i burgerverdenen: Efter et årti med burgeren som midtpunkt i en gastronomisk krig, hvor burgersnedkere har brugt uophørligt kreative kreationer som våben i kampen om kunderne, følger nu en modkultur:
– “Cool classics” hedder en anden udbredt madtrend. Vi ser flere kvalitetsudgaver af kendte retter, og trenden kommer til udtryk i en retrobølge inden for burgere. Burgeren vender tilbage til de klassiske ingredienser som bløde og søde briocheboller, bøf, ost, tomat, iceberg og løg. Det er “no nonsense” og simpelt, men lavet af førsteklasses råvarer.
1000 burgere for det rigtige navn
Burgerens popularitet mærkes i høj grad også hos en af landets største restaurantkæder,
. Siden de for et par år siden introducerede
, er antallet af gæster steget med mere end 300.000 årligt. For at tilfredsstille gæsternes stigende appetit på burgere, udvider Sunset Boulevard den 23. august menukortet med en ny burgerserie. I første omgang lanceres to varianter, som består af to nye klassiske burgere i briocheboller.
– Danskerne har en stor appetit på burgere og for at tilfredsstille den stigende efterspørgsel, lancerer vi nu to klassiske burgere, hvor alt krudtet er brugt på få lækre, men velvalgte råvarer – to klassiske “no nonsense”-burgere serveret i en lækker briochebolle. De er – som altid – frisklavede efter, at gæsten har bestilt,
fortæller Jens Broch, salgs- og marketingdirektør ved Sunset Boulevard. Double Cheese og Bacon Burn hedder de to nye varianter. Men burgerserien har endnu ikke noget navn.
–Vi har været aldeles opslugt af at udvælge de rigtige råvarer og udvikle
de nye opskrifter. Det gode er, at vi nu er klar til at servere et lækkert måltid. Men vi mangler stadig det helt rigtige navn til vores nye burgerserie. Vi har hovederne fyldt med idéer, men håber, at de gæster, der sætter tænderne i vores nye burgere, bliver ligeså begejstrede, som vi er, og at de kan hjælpe os med at finde det rigtige navn til vores nye burgerserie. Fra den 23. august til 27. september kan alle komme med navneforslag på
www.ditburgernavn.dk
. Alle, der deltager, modtager en gratis opgradering til menu. Den heldige, hvis navneforslag bliver valgt, vinder 1000 burgere,
siger Jens Broch.
Link:
I overensstemmelse med tidens madtrends vil Sunset Boulevard tilbage til de klassiske dyder inden for burgerhåndværket med den nye burgerserie. Krudtet er brugt på få men velvalgte ingredienser. Foto: PR
Æsken til de nye burgere er indtil videre helt uden tryk. Serien har nemlig ikke noget navn. Alle med et godt bud på, hvad den nye burgerserie skal hedde, kan komme med sit bud på www.ditburgernavn.dk. Den heldige, hvis navneforslag bliver valgt, vinder hele 1000 burgere. Foto: PR.
Den ny burgerserie bliver kickstartet med to varianter, Double Cheese og Bacon Burn. Senere kommer flere burgere til serien. Foto: PR.
Sunset Boulevard er en dansk restaurantkæde med 44 restauranter fordelt over hele Danmark samt én på Færøerne. Med et bredt sortiment af burgere, sandwich og salater tager Sunset Boulevard kampen op mod de store, internationale fastfood- og restaurantkæder. Siden begyndelsen i Odense i 1996 har kæden oplevet konstant vækst, og fremtiden byder også på yderligere restaurantåbninger. www.sunset-boulevard.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
https://via.ritzau.dk/release?releaseId=11386542
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **