PRM / Hver fjerde forbruger har boykottet et varemærke

    Pressemeddelelse fra YouGov Denmark

    Rapporten “The Brand Boycotter – Denmark
    “, som YouGov står bag, ser nærmere på danske forbrugere, som er stoppet med at anvende et varemærke permanent eller midlertidigt, som direkte følge af en skandale eller negativ omtale.

    Brand Boykottere i Danmark

    Hvem er de danske boykottere, hvad er årsagen til, at de vender ryggen til bestemte varemærker? Og hvad kan få dem til at vende tilbage til produktet igen?

    Årsager til at boykotte et varemærke

    Skatteomgåelse og -unddragelse (47%) samt miljøskade (46%) er de to primære årsager til, at danske forbrugere har vendt ryggen til et varemærke. På tredjepladsen over årsager, der kan få danske forbrugere til at boykotte et varemærke, kommer dårlig behandling af dyr (40%).

    37% har boykottet et varemærke på grund af en negativ indvirkning på sundheden, og 34% har vendt ryggen til et varemærke på grund af fejlbehæftede produkter/tilbagekaldelse af produkter. Derudover synes danske brandboykotteres handlinger i høj grad at være motiveret af virksomhedens etik og moral.

    YouGovs rapport illustrerer også, at vejen tilbage for virksomheder, der er blevet lagt på is af brandboykottere er meget lang. 69% af dem, der er stoppet med at anvende et varemærke, bruger det stadig ikke, og kun 4% anvender det lige så meget som tidligere.

    Rapporten “The Brand Boycotter – Denmark
    “, som også tegner et billede af, hvad der kendetegner Brand Boykottere demografisk, holdningsmæssigt og som forbrugergruppe, kan downloades her
    .

    Om rapporten

    Rapporten er udarbejdet ved hjælp data fra YouGov Profiles
    , YouGov BrandIndex
    og 2000 interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 31. maj 2017 – 9. juni 2017.

    Link:

    What the world thinks Lige fra start har vi været drevet af en enkel tanke: Jo bedre mulighed folk har for at påvirke de beslutninger, som påvirker dem, desto bedre vil disse beslutninger blive. Kernen i vores virksomhed er vores globale panel, hvor millioner af mennesker og tusindvis af politiske, kulturelle og kommercielle organisationer hele tiden udveksler meninger om og holdninger til adfærd og varemærker. Vi kombinerer denne konstante strøm af data med vores analytiske indsigt og branchekendskab til at udvikle de redskaber og metoder, som muliggør de gode beslutninger. Og leverer samtidigt et mere præcist, mere håndgribeligt billede af, hvad verden tænker.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
    https://via.ritzau.dk/release?releaseId=11362587

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **