PRM / Det Kongelige Teater åbner ny dør på Gamle Scene

    Pressemeddelelse fra Det Kongelige Teater

    Den Kongelige Ballet får ny sceneindgang og lancerer et helt nyt, autonomt ensemble af seks dansere. Efter fem år som kreativt koreografisk eksperiment bliver Den Kongelige Ballets Corpus sit eget selvstændige kompagni. Det markeres bl.a. ved at åbne en helt ny dør ind til Corpus’ hjemmescene A-salen.

    “Det er utroligt vigtigt, at vi hele tiden fornyer os,” siger Balletmester Nikolaj Hübbe. “Corpus har vokset sig meget større, end vi havde regnet med og er blevet sit helt eget kompagni uafhængigt af Den Kongelige Ballets klassiske kompagni. Det betyder, at Corpus i fremtiden vil gå endnu længere for at udvikle nye formater og et nyt syn på dansen. Det har vi alle sammen rigtig godt af.”

    Døren til A-salen, der er Corpus’ hjemmescene, åbner i Tordenskjoldsgade 10 og bliver markeret med et stort A bøjet i neon. Der bliver altså fra i morgen to sceneindgange på Gamle Scene. På sigt vil der desuden blive etableret en foyer uden for A-salen med skiftende kunstoplevelser, et loungeområde og en billig bar.

    Corpus blev etableret i 2012 som et kreativt initiativ for Den Kongelige Ballets klassiske dansere. Efter en lang række succeser som “I Føling -en krigsballet”, “Interpassivites” og “Uropa -en asylballet” er Corpus nu blevet sit eget selvstændige kompagni med Tim Matiakis som chef og kunstnerisk leder. Fem nye dansere er kommet til fra Frankrig, Rusland, Danmark og Japan og en af de klassiske balletdansere, Alexander Stæger, har taget springet fra det store gamle kompagni til Corpus’ nye.

    “Corpus’ ambition er at være med til at forme dansens fremtid ved at præsentere forestillinger og events, der har fysiske potentialer i fokus,” fortæller Tim Matiakis, ” Vi kommer til at skabe kompromisløse forestillinger, der søger at udtrykke den menneskelige tilstand i dag gennem dans, bevægelse og krop. Vi drives af nysgerrighed og kommer til at arbejde på tværs af mange felter og etablere samarbejder, der udfordrer og skubber til os.”

    “Et hovedfokus for Corpus er publikumsoplevelsen,” siger Matiakis: “Vi st
    ræber efter at invitere publikum ind til en individuel oplevelse, som er lige så seriøs i sit budskab, som den er uprætentiøs og inviterende i sin form. Vi vil møde publikum i øjenhøjde og gøre dem til omdrejningspunkt for den kunstneriske begivenhed.”

    Der bliver ikke afsat flere penge til det nye kompagni i Det Kongelige Teaters budget. Billetindtægter, fonde og samarbejder skal betale de ekstra omkostninger. Corpus har allerede modtaget flere donationer og senest en hoveddonation fra Augustinusfonden.

    Udover at huse Corpus, skal A-salen over tid etablere sig som en ny progressiv scene, der skal rumme mange forskellige kunstnere og kunstarter, og give mulighed for at teste nye formater for progressiv samtidskunst.

    Fra i morgen aften vil publikumsindgangen i Tordenskjoldsgade 10 slå dørene op til det autonome Corpus’ første produktion: “Prefecture”. Forestillingen er skabt af koreograf Martin Forsberg, som netop er blevet tildelt det prestigefyldte Cullbergstipendium for sit kunstneriske virke. “Prefecture” spiller til og med 16/9.

    Corpus’ nye dansere er:
    Zoé Bernabéu, Marco Herløv Høst, Anastasia Ivanova, Hazuki Kojima, Pierre Piton and Alexander Stæger.

    Link:

    Gamle Scene. Foto: Jens Lindhe

    “Prefecture”. Foto: Marlin Arnesson

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
    https://via.ritzau.dk/release?releaseId=11357824

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **