Pressemeddelelse fra Bazoom
Vi er blevet vant til at købe ting over nettet og træffe beslutninger ud fra billeder, beskrivelser og trustpilot anmeldelser. Når forbrugerne kigger efter ny bil, spiller internettet også en vigtig rolle for vores beslutninger. Ifølge FDM købes knapt hver tredje brugtbil faktisk uden forudgående prøvekørsel, da forbrugerne har truffet en beslutning allerede inden de ser bilen.
Bilforhandlerne har tidligere haft en rolle som rådgivere, men i dag har de fleste forbrugere bestemte mærker eller modeller i tankerne når de træder ind hos forhandleren. En undersøgelse fra AutoIndex har vist, at kunderne i dag blot besøger 1,5 bilforhandlere i forbindelse med et bilkøb, hvor dette tal tidligere var markant højere med 6 forhandlerbesøg.
Bilportalerne giver adgang til et større bilmarked
Årsagen til at forbrugerne i dag besøger langt færre bilforhandlere skyldes opblomstringen af online bilportaler, der samler biler fra både forhandlere samt private. Ønsker forbrugeren at handle udenom forhandlernes autoriserede rammer, så giver bilportaler som
gode råd til hvilke faldgruber man skal undgå.
Bilportalerne har forandret købsprocessen ved at synliggøre prisniveauet på brugtbiler i hele landet. Det har givet forbrugerne adgang til et større marked og er de særligt opsatte på en bestemt model, så kan de kigge udenfor deres lokalområde og se, hvor de kan finde den bedste handel.
At forbrugerne kan køre til den anden ende af landet for en god handel, stiller også større krav til brugtbilsforhandlerne. Hvis en kunde kommer langvejs fra, skal forhandleren kunne færdiggøre papirarbejdet samme dag, så kunden kan køre derfra i bilen.
Link:
Vejen til billigere biler begynder på nettet
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
https://via.ritzau.dk/release?releaseId=11256793
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **