PRM / Hvad er forskellen på en øst- og en vestdansker?

    Pressemeddelelse fra YouGov Denmark

    Vestdanskerne ser håndbold og camper i ferien, mens østdanskerne hellere vil på storbyferie og i teatret i fritiden. YouGov Profiles har set nærmere på, hvad der adskiller befolkningen øst og vest for Storebælt.

    Vest for Storebælt har mange nok en fordom eller to om befolkningen på “djævleøen”, ligesom østdanskerne har deres forestillinger om jyder og fynboer. YouGov har lanceret et nyt produkt, YouGov Profiles, som gør det nemt at kortlægge og undersøge en befolkningsgruppe eller sammenligne to befolkningsgrupper.

    I dette eksempel har YouGov Profiles sammenlignet befolkningen øst og vest for Storebælt på kriterier som demografi, forbrug, medievalg, adfærd og holdninger.

    Her er fem områder, hvor østdanskerne adskiller sig signifikant fra vestdanskerne:

    Her er fem områder, hvor østdanskerne adskiller sig signifikant fra vestdanskerne

    Østdanskerne er glade for at læse. 57% nævner læsning som deres hobby og nogle af de medier, som østdanskerne læser, er Søndagsavisen, Berlingske, Politiken eller metroxpress, som alle har markant flere læsere øst for Storebælt. Østdanskerne læser nok også i højere grad varedeklarationen på de fødevarer, de køber. Der er i hvert fald signifikant flere østdanskere, som prøver at undgå fødevarer med transfedtsyrer, sødemidler, e-numre mv. end vestdanskere.

    Her er fem områder, hvor vestdanskerne adskiller sig signifikant fra østdanskerne:

    Her er fem områder, hvor vestdanskerne adskiller sig signifikant fra østdanskerne

    Vestdanmark er befolket af signifikant flere hunde- og katteejere end Østdanmark. 26% har en hund som kæledyr, og 19% har en kat. Der bor måske også flere handymænd og -kvinder vest for Storebælt. Der er i hvert fald en større andel, der kaster sig over gør-det-selv projekter i fritiden. 33% i Vest mod 30% i Øst. Der er også en større andel, der strikker, hækler og syr i fritiden i Vestdanmark. 22% mod 19% i Østdanmark.

    Om undersøgelsen

    Undersøgelsen er baseret på data fra YouGov Profiles i maj 2017.

    Om YouGov Profiles

    YouGov Profiles samler information om alt lige fra demografi, livsstil, brug af brands, sociale medier og meget mere fra 90 000 medlemmer af YouGovs panel i Danmark. YouGov Profiles forbinder al denne information og skaber nye muligheder for at kortlægge og udforske en befolkningsgruppe og sammenligne forskellige befolkningsgrupper i detaljen.

    Læs mere om YouGov Profiles

    Link:

    https://via.ritzau.dk/data/images/00562/6937d3be-e687-4bd2-bf40-c92905d1b415.PNG

    What the world thinks Lige fra start har vi været drevet af en enkel tanke: Jo bedre mulighed folk har for at påvirke de beslutninger, som påvirker dem, desto bedre vil disse beslutninger blive. Kernen i vores virksomhed er vores globale panel, hvor millioner af mennesker og tusindvis af politiske, kulturelle og kommercielle organisationer hele tiden udveksler meninger om og holdninger til adfærd og varemærker. Vi kombinerer denne konstante strøm af data med vores analytiske indsigt og branchekendskab til at udvikle de redskaber og metoder, som muliggør de gode beslutninger. Og leverer samtidigt et mere præcist, mere håndgribeligt billede af, hvad verden tænker.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
    https://via.ritzau.dk/release?releaseId=11003980

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **