PRM / Wonderful Copenhagens økonomi genoprettet efter Eurovision

    Pressemeddelelse fra Wonderful Copenhagen

    Med et netop godkendt årsregnskab for 2016 har Wonderful Copenhagen nu afsluttet det økonomiske kapitel, som underskuddet i forbindelse med Eurovision Song Contest i København i 2014 efterlod.

    I tråd med genopretningsplanen for Fonden Wonderful Copenhagen fra oktober 2014 og bestyrelsesformand Peter Højlands 8-punktsplan fra december 2014 er Wonderful Copenhagens økonomi nu igen konsolideret med en positiv egenkapital.

    “Turismeudviklingen kan ikke vente. Tværtimod er opgaven, at vi hurtigere kommer op i et højere gear for at følge med i den internationale konkurrence. Og med et sundt økonomisk fundament og en fornyet organisation er vi nu klar til at sætte endnu mere skub i den fremtidige turismeudvikling til gavn for beskæftigelsen og samfundsøkonomien bredt,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

    Han påpeger samtidig, at der med et styrket nationalt turismefokus, med Wonderful Copenhagens nye ambitiøse LocalHood-strategi og med turismesamarbejdet i Greater Copenhagen er gang i dansk turisme – og her har Wonderful Copenhagen flere væsentlige roller.

    Læs årsberetningen.

    Investerer i turismeudvikling

    Ifølge planen skulle Wonderful Copenhagen have genskabt en positiv egenkapital senest med udgangen af 2019. Men Wonderful Copenhagens bestyrelse har prioriteret at komme hurtigere i mål.

    “For igen at få fuldt fokus på det, vi er sat i verden for, har vi prioriteret at komme hurtigere i mål med den økonomiske genopretning. Det betyder bl.a., at de ressourcer, vi ellers skulle have brugt på konsolidering de kommende år, nu i stedet vil gå til turismeudvikling,” siger bestyrelsesformand Peter Højland.

    Som en erhvervsdrivende fond med det almennyttige formål at skabe vækst og beskæftigelse gennem turismen, fokuserer Wonderful Copenhagen sine midler på turismeindsatser og reinvesterer derfor eventuelle overskud i turismeudvikling med henblik på at sikre fortsat vækst i hovedstadens turisme.

    En mere effektiv organisation

    Vejen fra Eurovision-underskuddet og frem til plus i regnskabet og positiv egenkapital har i høj grad handlet om at effektivisere organisationen. Siden 2014 har Wonderful Copenhagen gennemgået en organisatorisk fornyelse, hvor der både er kommet ny bestyrelse, ny administrerende direktør og en ny og mindre daglig ledelse.

    Ud over en reduktion af ledelsen og lønomkostninger generelt i organisationen, er der bl.a. gennemført besparelser i kapacitetsomkostninger. Derudover er nogle af den gamle organisations funktioner skåret fra, bl.a. er den interne filmproduktion blevet outsourcet og Turistinformationen på Vesterbrogade er blevet overdraget til Københavns Kommune.

    Turismen i hovedstadsregionen havde sidste år en vækst på 4 pct. og rundede i 2016 for første gang 10 mio. overnatninger.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
    https://via.ritzau.dk/release?releaseId=10298282

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **