PRM / Danske passagerer har mere end 510 mio. kr. til gode i kompensation for afbrudte flyvninger

    Pressemeddelelse fra AirHelp

    Danske feriegæster havde over 510 mio. til gode i kompensation for afbrudte flyvninger i 2016. Det viser research lavet af AirHelp, som er eksperter på flypassagerers rettigheder.

    Nu hvor påskeferien 2017 nærmer sig, har AirHelp-analytikere afsløret, at cirka 200 000 passagerer, der fløj via Kastrup lufthavn opleverede forsinkelser, aflysninger eller overbookninger i løbet af 2016.

    I henhold til EU’s regulativer om passagerers rettigheder, kan hver enkelt berørte passager være berettiget til op mod €600 i kompensation.

    Ifølge regulativerne kan passagerer, der oplever forsinkelser på tre timer eller mere til slutdestinationen grundet forsinkede, aflyste eller overbookede fly (som ikke skyldes ‘ekstraordinære omstændigheder’ såsom vejrforhold, lufthavnsstrejker etc.) være berettigede til kompensation fra flyselskaberne.

    “Det primære problem er, at under 20% af passagererne ikke kender til disse regulativer, og derudover gør flyselskaberne det ekstremt svært for dem at komme i gang med fremsætte deres retmæssige krav om den kompensation, de er berettigede til”, siger AirHelps PR ansvarlige i Danmark, Mia Anfinsen.

    Ifølge Mia Anfinsen er dette blot toppen af isbjerget, når det handler om at hjælpe passagerer med at få den kompensation, de har krav på.

    “AirHelp er parat til at gøre flyselskaberne ansvarlige i de tilfælde, hvor loven giver hjemmel til at udbetale kompensation, men vi håber også, at flyselskaberne ser lyset, når nu retsinstanserne igen og igen har gjort det klart, at de vil fortsætte med at give passagererne medhold”, siger Mia Anfinsen. “Vi håber, at flyselskaberne snart vil leve op til deres forpligtelser. Vi ønsker en åben dialog med dem, for de nuværende kompensationssager båndlægger domstolenes tid, endda på skatteydernes regning”, tilføjer Mia.Anfinsen.


    Mediekontakt:

    Mia Anfinsen, PR ansvarlig, Danmark

    +49 176 813 684 37

    Mia.Anfinsen@airhelp.com


    TIL REDAKTØRERNE

    Om AirHelp

    AirHelp er en Y Combinator-sponsoreret opstartsvirksomhed, som hjælper passagerer med at gøre deres rettigheder og krav på kompensation for afbrudte flyrejser gældende i henhold til de globale love om passagerers rettigheder.

    Siden stiftelsen i 2013 har virksomheden behandlet sager for over $185 millioner i kompensationer til passagerer, der har oplevet afbrudte flyrejser samt hjulpet over to millioner passagerer på verdensplan.

    AirHelp opererer i 30 lande, tilbyder support på 15 sprog og har 450 ansatte rundt omkring i verden. Find mere information på www.airhelp.com
    .


    Om EU-regulativerne angående passagerers rettigheder

    I henhold til EU’s regulativer er passagerer beskyttet, hvis deres fly er forsinkede, aflyst eller overbookede samt hvis forsinkelsen ikke skyldes ‘ekstraordinære omstændigheder’. Man har krav på op mod €600 i kompensation, hvis:

    • Ens fly er forsinket med over tre timer
    • Ens fly er aflyst og man ikke ankommer til sin slutdestination senest to timer efter den oprindelige ankomsttid
    • Man bliver nægtet boarding grundet et overbooket fly, som resulterer i en forsinkelse på tre timer eller mere til slutdestinationen

    Alle fly, der rejser mellem lufthavne i EU hører under disse regulativer. Alle europæiske fly, der rejser til eller fra en lufthavn i EU til en lufthavn uden for EU er også omfattet af disse regulativer. Passagerer, der rejser fra en lufthavn i EU til en destination uden for EU er også beskyttet under disse regulativer, uanset hvilket flyselskab de rejser med.

    ‘Ekstraordinære omstændigheder’ inkluderer blandt andet dårligt vejr, sikkerhedstrusler, lufthavnsstrejker og lignende.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
    https://via.ritzau.dk/release?releaseId=10280023

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **