Pressemeddelelse fra Rådet for Større Dæksikkerhed
“Desværre sænker vi ikke bilens hastighed i takt med, at dækkene slides, og det har naturligvis en væsentlig betydning, når vi altid kører, som havde vi friske dæk på bilen,” udtaler Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed
Forår er lig med tjek og rengøring af bilen, og her bør bilisterne også give bilens dæk ekstra opmærksomhed. Særligt her op mod påske er der tradition for, at sommerhjulene kommer på bilen, men dæktypen til årstiden er ikke alt. Der skal også være dækmønster på, især til april måned der som bekendt kan byde både på sol, regn, slud, sne eller hagl. Derfor er det særligt vigtigt, at der er masser af gummi på dækkene til at klare alle forhold.
Slidte dæk giver kritisk vejgreb
“Uafhængige dæktest viser, at når et dæk slides ned under 3 mm profildybde, har det markant ringere bremseegenskaber på våd vej end nye dæk, og det slidte dæk akvaplaner desuden ved langt lavere hastighed. Der er for eksempel enorm forskel på, om et dæk akvaplaner ved 80 km/t eller allerede ved hastigheder under 70 km/t. Det kan blive simpelt hen være kritisk i kraftigt regnvejr,” påpeger Volker Nitz og fortsætter:
“Er der mindre end 3 mm profildybde tilbage, kan man endvidere risikere at løbe tør for dækmønster i løbet af et par måneder, for eksempel på en længere sommerferietur. Ved at skifte straks, sparer man et nyt dækskifte henover sommeren og opnår desuden en mere sikker kørsel på våd vej og en væsentlig kortere bremselængde her i foråret med skiftende vejr.”
Skift nu, tilpas farten og tjek lufttrykket
Kort og godt, sørg for godt vejgreb til bilen, tilpas farten efter forholdene og husk at tjekke lufttrykket på bilens dæk regelmæssigt, så betingelserne er så gode som muligt for alle som bevæger sig i trafikken.
Noter:
Hvornår har et sommerdæk for lille profildybde?
Er 1,6 millimeter tilstrækkeligt? Det spørgsmål påtog det det schweiziske bilmagasin “auto-illustrierte” sig sammen med det tyske testinstitut TÜV SÜD at give svaret på. De to organisationer gennemførte i nummer 8, 2014 en omfattende test af dæk med forskellig profildybde. Tre ens dæktyper blev testet med profildybderne (A) 7,5 mm, (B) 4,4 mm og (C) 2,6 mm profildybde.
Dæk (A) svarer til et nyt dæk, dæk (B) til et halvt nedslidt dæk, mens dæk (C) er klart under den af Rådet for Større Dæksikkerheds anbefalede slidgrænse på 3,0 mm, men dog stadig endnu en hel millimeter fra at bryde mindste lovlige profildybde på 1,6 mm.
De tre ens dæk (Dunlop Sport Maxx RT i størrelsen 225/40 R 18) blev testet på tre ens biler (VW Golf GTI). Resultaterne var ganske entydige: På våd vej performede det nye dæk klart bedre end de to slidte dæk, og endda meget bedre end det næsten nedslidte dæk. På tør vej var det næsten nedslidte dæk ubetydeligt bedre end det slidte dæk og det nye dæk.
Testresultaterne ser således ud:
Testdisciplin | Dæk (A), 7,5 mm profildybde | Dæk (B), 4,4 mm profildybde | Dæk (C), 2,6 mm profildybde |
Bremsning på våd vej fra 80-20 km/t | 28,6 meter | 30,6 meter | 33,2 meter |
Øget bremselængde (i forhold til bedste) | Bedste | +7,0 % | +16,1 % |
Bremsning på tør vej fra 100-0 km/t | 36,8 meter | 36,3 meter | 35,8 meter |
Øget bremselængde (i forhold til bedste) | +2,8 % | +1,4 % | Bedste |
Akvaplaning ved ligeudkørsel, vanddybde 7 mm, kritisk hastighed | 79,7 km/t | 71,1 km/t | 67,9 km/t |
Mindsket sikkerhedshastighed (i forhold til bedste) | Bedste | -10,8 % | -14,8 % |
Dæktesten i auto-illustrierte viser klart, at dæk (C), som er et endnu lovligt, men næsten nedslidt dæk med en rest-profildybde på 1,0 millimeter i forhold til lovgivningens krav, performer væsentligt dårligere på våd vej end et nyt dæk, dæk (A), typisk 15 % dårligere. På tør vej har det næsten nedslidte dæk et ubetydeligt bedre vejgreb, men har mindre forudsigelige styreegenskaber.
Forestillede man sig, at der i testen var anvendt et dæk slidt helt ned til lovens mindstekrav på 1,6 mm profildybde, ville resultatet være endnu ringere for det nedslidte dæk.
Kørsel på tør sommervej er ikke kritisk, og forskellene mellem de testede dæk er her ubetydelige. På våd vej, for eksempel i kraftigt regnskyl, er kørsel derimod kritisk, da grænseværdierne for alle dæk ligger meget lavere end på tør vej (hastigheden skal med andre ord sættes ned). Med de store forskelle i performance mellem nye og nedslidte dæk, er sikkerheden på våd vej markant forringet med kørsel på nedslidte dæk, og hastigheden skal derfor sættes yderligere ned. Men som bilist vænner man sig til, at ens slidte dæk kører fint på tør vej, og når så regnvejret sætter ind, kan det gå galt, hvis man ikke tager sig i agt.
Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler på den baggrund, at man skifter sine dæk ud ved en profildybde på 3 mm.
Link:
Slidte dæk giver kritisk vejgreb
Rådet for Større Dæksikkerhed blev etableret den 13. juni 1991 med det formål, at udbrede og højne forbrugernes samt offentlige instansers kendskab til dæk og de dermed forbundne sikkerhedsaspekter på en almennyttig og mærkeneutral basis. Det er endvidere målet at udbrede kendskabet til bestemmelser og lovgivning for herigennem at medvirke til større trafiksikkerhed. Rådet består af repræsentanter fra FDM, politiet og Teknologisk Institut, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
https://via.ritzau.dk/release?releaseId=10206831
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **