Pressemeddelelse fra STOF 2000
Uanset om man mestrer selv de mest avancerede syteknikker eller knap kan kende forskel på en symaskine og en elkedel, kan man nu få grundig og personlig assistance til sine syprojekter i de fleste af STOF 2000’s 28 butikker. Selvom kædens største kundegruppe stadig er kvinder over 40 år, har STOF 2000 i de seneste år oplevet en markant stigende interesse fra yngre danskere, der vil i gang med at sy. Blandt andet derfor lanceres nu Skrædderiet – en systue, hvor kunderne kan få koncentreret assistance og inspiration til deres egne syprojekter fra erfarne og passionerede håndarbejdseksperter.
– Det er vores helt klare oplevelse, at mange unge – både mænd og kvinder – ønsker at lære det basale, så de selv kan reparere en jakke eller lægge et par bukser op. Det er nemlig opgaver, de unge mødre ikke per automatik kan klare i dag. Samtidig kommer der også mange i den yngre aldersgruppe, der vil lære alt og være de bedste til deres hobby
, forklarer Torben Olesen, udviklingschef i STOF 2000.
Skrædderiets undervisere er nuværende og tidligere ansatte i STOF 2000 og er oftest uddannet som skræddere, designere eller håndarbejdslærere. Konceptet udrulles løbende i de fleste byer med STOF 2000-butikker. I de lokalområder, hvor Skrædderiet endnu ikke findes, kan personalet oplyse åbningsdato.
Mod på svære opgaver
De ansatte i STOF 2000 er vant til at hjælpe og rådgive, og med Skrædderiet får de tid og ro til at komme i dybden med den enkelte kundes projekt. Skrædderiets kurser finder hovedsageligt sted efter normal åbningstid, og hvert hold er på maksimalt fem personer. Brugere af Skrædderiet kan møde op uden nogen form for udstyr. Symaskiner og alt tænkeligt grej er til rådighed, mens stof og andre materialer kan købes i butikken. I de butikker, hvor det nye initiativ allerede er igangsat, er erfaringerne gode.
– Det er tydeligt, at både de unge og de modne deltagere i Skrædderiet springer ud i projekter, de normalt ikke ville, fordi de har kvalificeret hjælp lige ved hånden, når og hvis der opstår problemer. Vores erfaringer fra de første butikker er, at mange giver et gavekort til Skrædderiet som fødselsdags- eller værtindegaver. Når man samtidig køber et gavekort til sig selv, er der mulighed for en hyggelig syoplevelse sammen, der endda fører til et håndgribeligt produkt som en hjemmelavet kjole eller bluse
, fortæller Torben Olesen.
Skrædderiet kan også bruges til at blive dus med en nyindkøbt symaskine. På de demomodeller, der udlånes i Skrædderiet, kan man blive klogere på alle de mange funktioner, som symaskinen derhjemme har, og som de færreste nogensinde får lært. Ansatte i STOF 2000 bliver løbende efteruddannet i nye funktioner.
Link:
Interessen for at sy er stigende blandt danskere under 40 år. Antallet af de yngre kunder hos STOF 2000 er vokset med 15 procent på tre år. Foto: PR.
Holdene i Skrædderiet er aldrig større end fem personer, hvilket sikrer, at den enkelte får grundig vejledning til sit projekt. Foto: PR.
STOF 2000 består af 28 butikker fordelt over hele Danmark samt en omfattende webbutik. Gennem kvalificeret og professionel vejledning leverer kæden kreative ideer og inspiration til syentusiaster samt alle de materialer, som er nødvendige for at virkeliggøre håndarbejdsprojekterne. STOF 2000 er desuden autoriseret forhandler af symaskinemærkerne Husqvarna Viking, PFAFF og Singer. www.stof2000.dk Â
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
https://via.ritzau.dk/release?releaseId=10046311
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **