Pressemeddelelse fra Bluepark Danmark Aps
Iflg. Transportminister Ole Birk Olesen skal den private parkeringsbranche pålægges at oprette, drive og finansiere et uvildigt klagenævn, angiveligt fordi der i ministerens optik har været “alt for mange sager om urimelige parkeringsbøder”.
Administrerende direktør i det private parkeringsselskab Bluepark er ikke umiddelbart enig i den betragtning: “Jeg må altså sige, at mellem de flere tusinde parkeringsafgiftssager vi har med indsigelser på hvert år, er det ganske få parkanter, der iflg. det skiltede reglement har ret, enten fordi vores parkeringsvagter har været for emsige, eller har fået to forskellige skostørrelser på fra morgenstunden af”.
– det sker.
Han tilføjer: “Langt de fleste indsigelser kommer fra højtuddannede mennesker med relativt dyre biler, og qua deres uddannelse skriver lange – og relativt usaglige – indsigelser, hvor man simpelthen nægter at indse og forholde sig til, at man har overtrådt de skiltede regler”.
Spørgsmål: Er et parkeringsnævn som Ole Birk Olesen lægger op til en god idé? – jeg tror ikke ministeren har gjort sig nogle tanker omkring amplituden i et kommende parkeringsnævn, altså finansieringen heraf.
– parkeringsindustrien omsætter for ca. 1 milliard om året. Lad os antage at det modsvarer 1.33M udstedte parkeringsafgifter pro anno, det åbner op for potentielt 1.33M klager til nævnet. Hvor lang tid tager det så nævnet at behandle en klage? Skal det være en jurist til flere tusinde kroner i timen?
– det her forslag gør de private parkeringsafgifter endnu dyrere, og det falder direkte tilbage på parkanterne. Nævnet skal, ifølge Ole Birk Olesen, sikre retssikkerheden, men det er svært at få øje på, hvordan man som parkant kan være bedre sikret end når man står overfor en dommer.
Link:
2017-02-07 Uvildigt klagenævn_BLUEPARK.pdf
https://via.ritzau.dk/data/attachments/00224/b5cad1f6-c6fb-4d05-a884-3f6a37ec9a82.pdf
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
https://via.ritzau.dk/release?releaseId=9681824
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **








