PRM / Ny teaterperformance undersøger algoritmers logik

    Pressemeddelelse fra Sort/Hvid

    Det tager en algoritme et sekund at købe og sælge flere tusind aktier. Samme tid som det tager et menneske at klø sig selv i håret. Algoritmerne arbejder så hurtigt på aktiemarkederne, at de ikke længere opererer i millisekunder, men i mikrosekunder. Aktiepriserne stiger og falder så hastigt, at mennesket ikke længere kan følge med. Vi er sat af.

    Yél Kaye og Sort/Hvid tager nu livtag med algoritmer i deres performance RACE TO ZERO, der har urpremiere den 24. januar 2017. Algoritmer er usynlige, men de er her hele tiden. De ser alt, mærker alt, vurderer alt og har indflydelse på alt. Lige fra de globale finansmarkeder til de annoncer, du ser på din egen Facebookprofil. RACE TO ZERO gør algoritmerne synlige og tager dem med ind på scenen for at forstå og mærke, hvad algoritmiske logikker er og hvad de betyder.

    ‘Race to Zero er et forsøg på at gribe det ubegribelige – en regndans for den moderne tids guder: de finansielle algoritmer,’ siger idémand Kristian Husted, der har lavet forestillingen sammen med Marie Louise Stentebjerg, Olivia Riviere, Jon Bonnici og Kenn Mouritzen.

    Teateret skal stille spørgsmålstegn ved det, der styrer verden. Og det, der styrer lige nu er verdensøkonomien.

    Først, bedst, hurtigst

    Det er derfor, holdet med RACE TO ZERO har turdet kaste sig ud i at forvandle noget så tørt som matematiske formler og avanceret algoritmisk logik til performance. Tørre tal, man ikke normalt ville se på en teaterscene.

    *RACE TO ZERO legemliggør de algoritmiske principper gennem bevægelse af tanke, krop, lys og lyd,’ siger performer og koreograf Marie-Louise Stentebjerg.

    ‘Lige som koreografi er en slags regler for, hvordan noget skal bevæge sig, er algoritmer en slags regler for, hvordan noget skal agere,’ forklarer Kristian Husted.

    I USA sker omkring 70 procent af al aktiehandel ved hjælp af algoritmer. I Danmark er det tal stadig kun omkring 20 procent. Men det er kun begyndelsen. Virksomhederne tjener penge ved at have den hurtigste algoritme, for den, der kommer først får handlen. Nummer to får intet. Derfor forsøger virksomhederne konstant at optimere deres algoritmer, så de arbejder hurtigere end konkurrenternes.

    ‘Din livsforsikring og din pensionsopsparing flyttes rundt i de finansielle markeder af algoritmer skabt og finansieret af store finanshuse som Goldman Sachs, Citadel og Danske Bank, som tjener store summer på at handle med dine penge uden menneskelig indblanding,’ siger Kristian Husted

    RACE TO ZERO er anden del af Yél Kayes trilogi om verdensøkonomien. Første del var Point Omega om finanskrisen.

    RACE TO ZERO vises
    fra den 24. januar – 11. februar i Pakhus 11, Dampfærgevej 2, 2100 København Ø. Forestillingen vil være på engelsk.

    Læs mere på www.sort-hvid.dk

    Pressekontakt

    Malin Schmidt / 31 23 55 31 / malin@sort-hvid.dk

    Med venlig hilsen


    FAKTA

    Idé KRISTIAN HUSTED

    Kollektivt lavet af KRISTIAN HUSTED, KENN MOURITZEN, MARIE-LOUISE STENTEBJERG, JON BONNICI og OLIVIA RIVIERE

    Medvirkende MARIE-LOUISE STENTEBJERG, JON BONNICI og OLIVIA RIVIERE

    Komposition og lyddesign KENN MOURITZEN

    Lysdesigner SØREN KNUD

    Scenografisk konsulent CARSTEN BURKE KRISTENSEN

    Algoritmekonsulent SEAN MCINTYRE

    Dramaturg TANJA DIERS

    Dramaturgassistent SARAH RYSGAARD CHRISTENSEN

    Co-produktion mellem YEL KAYÉ og SORT/HVID

    Støttet af STATENS KUNSTFOND

    SORT/HVID

    Staldgade 38, København V

    TIR-FRE kl. 20.00 LØR kl. 17.00 samt MAN den 06.02.2017 kl. 20

    PRISER 40-145 kr.

    BILLETTER teaterbilletter.dk
    / 33 12 58 14 / bill

      Sort/Hvid udvisker grænserne og søger udenom det, du allerede kender. Vi udfordrer dine meninger og følelser, og vi får dig derud, hvor uvisheden bliver holdepunktet. Vi skaber teater, performances, opera, ballet, skulpturer og virtuelle værker, der undersøger aktuelle samfundsmæssige og politiske emner på tværs af genre og form. Teateret blev grundlagt i 1972 under navnet CaféTeatret, og har gennem årenes løb spillet en central rolle for dansk teater. I 2011 tiltrådte CHRISTIAN LOLLIKE som kunstnerisk direktør med ambitionen om at skabe samtidsrelevant scenekunst på et teater med internationalt udsyn. Siden da har teatret gennemgået en større kunstnerisk forandring og gjort sig markant bemærket i både ind- og udland. I maj 2014 skiftedes teaterets navn til Sort/Hvid, men kun et halvt år senere opstod der brand i det historiske teater i Skindergade, og bygningen stod ikke til at redde. I dag er Sort/Hvid derfor ved at bygge et nyt og større teater i Den Brune Kødby i hjertet af Vesterbro, som forvente

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
    https://via.ritzau.dk/release?releaseId=9476092

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **