Pressemeddelelse fra Geomatic A/S
Tilflyttere er vigtige for kommunerne. De giver både skattekroner, lokal handel og foreningsengagement. Derfor udarbejder de fleste kommuner strategier for, hvordan de kan tiltrække nye borgere. Virksomheden Geomatic, som er leverandør af befolkningsdata, har netop offentliggjort en
, der viser, at hele 75 danske kommuner har strategier for, hvordan de vil tiltrække flere indbyggere til deres kommune.
“Vi ønsker i de kommende år at styrke vores position som en attraktiv bosætningskommune yderligere”. Sådan – eller med en tilsvarende ordlyd – står der i rigtig mange kommunale strategipapirer. De fleste af disse fremhæver også, at kommunen skal brande sig overfor “relevante målgrupper”.
“Når man ser på kommunernes bosætningsstrategier, er der en tydelig ordlyd og tilgang, der går igen. De fleste kommuner skriver, at de vil styrke deres position som en attraktiv bosætningskommune, men mange kommuner stopper der. De definerer ikke præcis, hvilke borgere de vil henvende sig til, og hvad de vil fremhæve som unikke træk ved deres kommune,” siger konsulent Jeanette Mayland Olsen fra datavirksomheden Geomatic.
Cold Hawaii lokker hipsters til Thy
Thisted Kommune har man arbejdet målrettet med at kortlægge kommunens tiltrækningsfaktorer. Og her er det særligt naturen, som skal trække folk til, fortæller Marianne Davidsen Galsgaard, Plan- og Miljøchef i Thisted Kommune:
“Med projektet “Thy på forkant” har vi identificeret naturen – herunder Nationalpark Thy – og vores erhvervsstruktur som noget unikt i vores kommune, der tiltrækker forskellige borgere.”
“Vi har et internt begreb, vi kalder “hipster-bølgen”; der blandt andet dækker over unge, som aktivt vælger Thy til, hvilket vi for eksempel bemærker, når vi rekrutterer nye medarbejderne. Begrebet knytter sig primært til surfermiljøet og Cold Hawaii, og selvom det ikke udgør den største tilflytning til kommunen, er det rigtig god branding, som vi fortsat gerne vil styrke,” forklarer hun.
Data kan skærpe kommuners strategier
Udpegningen af egentlige målgrupper forekommer i 45 kommuner. Geomatics rapport konkluderer dog, at målgruppebeskrivelserne for størstepartens vedkommende er meget overordnede. Sammenlægger man samtlige definerede målgrupper i en kommune, er det således ikke usædvanligt at stå tilbage med indtrykket “alle”. En hyppig kombination af målgrupper er eksempelvis “børnefamilier, unge og ældre”. Det svækker indsatsen, når man ikke er mere specifik på, hvem man vil fokusere på at tiltrække, og her vurderer Jeanette Mayland Olsen, at data kan bruges til at give kommunerne overblik over, hvad der gør dem unikke, og målrette indsatsen:
“Kommunerne kan med en mere datadrevet indsats opnå større fokus på dem, det hele handler om: borgerne. En målrettet indsats med afsæt i relevante og valide data skærper dels de strategiske målsætninger og udpegningen af målgrupper; dels eksekveringen og den efterfølgende evaluering,” siger Jeanette Mayland Olsen.
Læs hele rapporten og seks anbefalinger til mere målrettede bosætningsstrategier
.
Geomatic er et nordisk udviklings- og videnscenter med speciale i geografisk og demografisk dataanalyse, business intelligence og segmentering.
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
https://via.ritzau.dk/release?releaseId=9029947
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **








