Pressemeddelelse fra Miljømærkning Danmark
Næsten 6 ud af 10 danskere vælger helst produkter og fødevarer, der belaster miljøet mindst muligt, når de køber ind. Til sammenligning vælger lidt mere end 7 ud af 10 helst varer, der er gode for egen og familiens sundhed.
Tallene stammer fra en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark. Og de kan i høj grad være med til at forklare den popularitet, som Svanemærket og EU-Blomsten oplever. De to officielle miljømærker stiller nemlig skrappe miljø- og kemikaliekrav og er dermed et godt valg for både miljø og sundhed.
“Det skal være let for forbrugerne at vælge de produkter, der belaster miljøet mindst muligt i en travl hverdag. Og det hjælper miljømærkerne til med. Derfor bakker jeg op om kampagnen. Svanemærket og EU-Blomsten fremmer produkter, der bidrager til en øget genanvendelse. Det er derfor positivt, at miljømærkerne er i en rivende udvikling, og at flere og flere danske virksomheder ser en gevinst ved at miljømærke deres produkter”,
siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.
I Danmark findes Svanemærket og EU-Blomsten på mere end 12.000 produkter og serviceydelser. Rigtig mange ved godt, at de kan se efter Svanemærket og EU-Blomsten, når de skal vælge fx plejeprodukter, toiletpapir og rengøringsmidler. Til gengæld ved langt færre, at de også kan se efter mærkerne på fx bagepapir, møbler, babytøj eller hoteller. Det skal kampagnen “Dit valg i dag betyder alverden i morgen” være med til at sætte fokus på:
“Den nye undersøgelse viser, at mange danskere foretrækker produkter, der skåner miljøet og er gode for sundheden. Det er lige præcis egenskaber, der kendetegner miljømærkede varer. Derfor har vi en vigtig opgave med at øge danskernes kvalificerede kendskab til Svanemærket og EU-Blomsten – og ikke mindst kendskabet til det store udvalg. Det gør vi bl.a. med denne kampagne, og vi er glade for, at hele 13 butikskæder bakker op,”
fortæller Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.
Følg den nye kampagne på
/
KORT OM DEN NYE YOUGOV-UNDERSØGELSE
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1006 CAWI-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 26. august -1. september 2016. |
FAKTA OM SVANEMÆRKET OG EU-BLOMSTEN
|
Link:
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
https://via.ritzau.dk/release?releaseId=8559312
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **











