PRM / Unge ønsker indsats mod rygning

    Pressemeddelelse fra Kræftens Bekæmpelse

    Skal vi blande os i, om unge ryger? Svaret fra de 16-25-årige tydeligt: Tre ud af fire
    synes, det er vigtigt at gøre noget for, at unge ikke ryger. Det viser en ny
    rundspørge foretaget af Epinion. Kræftens Bekæmpelse tager de unge på ordet og
    puster liv i sidste års succeskampagne, ‘Cool Uden Røg’.

    Det er ikke cool at ryge

    Selv om alle ved, at rygning er farligt, er det stadig mere end hver fjerde blandt 16-
    25-årige, der ryger jævnligt. Mange starter med at ryge, fordi de synes det er sejt.
    Derfor viser Kræftens Bekæmpelse med hjælp fra ambassadører, at man sagtens
    kan være cool uden cigaretter.

    – Unge ryger blandt andet fordi deres venner, og dem, de ser op til, ryger.
    Kampagnen ‘Cool Uden Røg’ siger i al sin enkelthed, at der ikke er grund til at lade
    sig inspirere af andres cigaretter – bliv i stedet inspireret af deres mål, passion eller
    talent, forklarer Louise Wohllebe, projektleder i Kræftens Bekæmpelse.

    Ambassadører skal inspirere

    Små videoer med ambassadører er omdrejningspunkt for dette års ‘Cool Uden Røg’
    kampagne. I filmene fortæller unge, der alle er på vej til succes inden for hver deres
    område, hvad der er cool og inspirerende for dem. Alle medvirker i kampagnen, for
    at påvirke unge til at være røgfri.

    – Kan vi få bare ét eneste ungt menneske til at stoppe med at ryge ved at deltage i
    Cool Uden Røg, så har det været det hele værd, siger Thomas og Kasper, der står
    bag sneakersbrandet ‘Arkk Copenhagen’.

    Sammen med Carla Mickelborg, blogger og youtuber, Nicolas Dalby, MMA fighter
    og Mathias ‘Zanka’ Jørgensen, FCK, er de officielle ansigter for kampagnen i år.

    Pinligt at ryge

    En del af kampagnen er rygestopappen, XHALE. Appen er en håndsrækning til de
    unge, der gerne vil kvitte smøgerne. Og det vil knap tre ud af fire rygere, viser de
    nye tal. Og faktisk er næsten halvdelen af rygerne mellem 16 og 25 år ofte eller af
    og til flove over, at de ryger.

    – Det, der i starten var sejt, bliver hurtigt til en dyr og lugtende vane, som unge
    gerne vil af med og som de faktisk synes er lidt pinlig. Derfor skal vi også gøre alt
    hvad vi kan for at undgå, at de starter, siger Louise Wohllebe.

    Kræftens Bekæmpelses ‘Cool Uden Røg’ 2016.
    Kampagnen kører frem til efterårsferien og består af ambassadørvideoer, plakater
    og postkort, rygestopappen XHALE og events og undervisning på skoler og
    ungdomsuddannelser.

    Fakta om rygning blandt 16-25-årige 12 % ryger dagligt 15 % ryger hver uge eller sjældnere 72 % synes, det er vigtigt at gøre noget for, at unge ikke begynder at ryge 44 % er altid, ofte eller ind imellem flove over, at de ryger Kilde: Rundspørge blandt 600 16-25-årige af Epinion for Kræftens Bekæmpelse, juli 2016 Officielle ambassadører for ‘Cool Uden Røg 2016’:Â? Carla Mickelborg, blogger og skuespiller Nicolas Dalby, professionel MMA fighter Thomas og Kasper, står bag sneakers-succesen Arkk Copenhagen Mathias Zanka, professionel fodboldspiller Mere om Cool Uden Røg: Â? www.xhale.dk/cool Â? www.cooludenrøg.dk Presserum med video, foto, citater, tal og baggrund: https://www.cancer.dk/cooludenroeg/presserum/ Video- og billedmateriale i høj opløsning: https://billedportal.cancer.dk/files/folders/5260/102928578757ad7b46431cd/ Om kampagnen I 2015 satte Kræftens Bekæmpelse et hemmeligt socialt eksperiment i gang med

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
    https://via.ritzau.dk/release?releaseId=8284749

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **