Pressemeddelelse fra Deloitte
København, 17. august 2016
De danske smykkeproducenter er generelt gode og sunde, men der er ikke de helt store afkast i dem, og kampen om kunderne intensiveres. Det kan betyde vanskeligheder forude for en branche, der var tæt på at ryste krisen af sig. Det viser Modeanalysen 2016 fra Deloitte.
– Generelt viser de nye årsregnskaber, at de danske smykkeproducenter holder kadencen. 61 pct. af dem kom således ud af 2015 med et overskud, hvilket er samme niveau som 2014. Også det primære resultat pr. ansat ligger stort set fladt, siger partner i Deloitte Morten Steinmetz.
Selv om mange smykkeproducenter altså har formået at holde sig på den rigtige side af nul, er flere af dem gledet over i farezonen for konkurs.
– Faren for konkurs indtræder, når man har en lav soliditet koblet med et lavt afkast af den investerede kapital. Den gruppe udgør hele 22 pct. af virksomhederne i de seneste årsregnskab mod blot 11 pct. i 2014. Det er en meget bekymrende udvikling, siger Morten Steinmetz.
En del af forklaringen skal ifølge Morten Steinmetz findes i den øgede konkurrence. Der er nemlig kamp til stregen om forbrugernes gunst:
– Der er ingen tvivl om, at konkurrencen på smykkemarkedet er intensiveret hen over de seneste år. Der er kommet mange nye smykkedesignere til, som tilbyder stort set de samme typer produkter. Vi har altså at gøre med en branche, hvor udsvingene er store, og hvor tingene hurtigt kan vende – både i positiv og negativ retning.
Som svar på den hårde konkurrence opfordrer Morten Steinmetz derfor producenterne til at udvide deres tilstedeværelse på nettet:
– Danskerne købte tøj, sko og smykker på nettet for mere end 27 mia. kr. i 2015. Dermed er internettet en oplagt salgskanal for hele modebranchen, ikke mindst når det gælder smykker. Her er stadig et kæmpe vækstpotentiale for branchen, siger han.
Om Modeanalysen 2016:
Deloittes Modeanalyse 2016 giver et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder, detailhandel, skotøjsvirksomheder samt smykke- og urproducenter.
Link:
Modeanalyse_A4_juli2016_TB_WEB.pdf
https://via.ritzau.dk/data/attachments/00290/c89c46e7-39f5-4a6b-9281-a5531e93e5d8.pdf
Morten Steinmetz
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
Morten Steinmetz er partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen. Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
https://via.ritzau.dk/release?releaseId=7936457
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **










