Pressemeddelelse fra Coop Danmark A/S
Danmark kan blive dobbelt så økologisk i 2020.
Det står klart efter, at de 1200 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta og Irma de seneste 10 dage med masser af nye varer, ekstra mange tilbud og talrige lokale aktiviteter har lavet det hidtil største samlede fremstød for økologien.
Det har medført, at butikkerne i Coop har slået den ene rekord efter den anden.
En milepæl for økologien blev nået i fredags, den 8. april, hvor salget var præcis det dobbelte som den tilsvarende dag 2014. Dermed opfyldte man – om end kun for en enkelt dag – Coops mål om at gøre Danmark dobbelt så økologisk. Målet skal være opfyldt i 2020 sammenlignet med salget i 2014.
“Vi synes det er fantastisk, at vi allerede nu kan lykkes med at nå vores vision – selvom det selvfølgelig kun er for en enkelt dag ,” siger Thomas Roland, CSR chef i Coop og leder af koncernens økologi-indsats.
Men der er stadig spænding om det lykkes Irma på Christianshavn som den første butik nogensinde at opnå en økologi-andel på over 50 procent. Efter 10 dage er andelen lige nu 49,8 procent. På landsplan udgør økologien 9 procent af det samlede salg.
“I de her 14 dage tager vi forskud på fremtiden – og erfaringerne gør os optimistiske i forhold til at gøre Danmark dobbelt så økologisk – hver dag – inden 2020,” siger Thomas Roland.
Andre foreløbige resultater:
- Kvickly øgede sit salg af økologi med 89 procent i sidste uge i forhold til sammenlignelige uger i 2014
- SuperBrugsen på Nørrebrogade i København, som er den butik i Danmark der har den største økologisalg i kr., har sat som mål at fordoble sit salg i alle 14 dage. Med en slutspurt fra kunderne de kommende tre dage, kan det lykkes
- Dagli’Brugsen og Fakta har i mange mindre byer, hvor økologiforbruget traditionelt ikke er så stort, oplevet en eksplosiv vækst. Eksempelvis har butikker i Glamsbjerg, Hanstholm og Allested-Vejle mere end firedoblet deres salg af økologi siden 2014.Samlet er salget af økologi de seneste 10 dage vokset med 52 procent i hele Coop i forhold til den tilsvarende periode i 2014.
- Yderligere information: CSR chef Thomas Roland, 3091 9242
Læs hele pressemeddelelsen på Ritzau Info her:
https://www.ritzauinfo.dk/release?releaseId=5822572
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **








