Pressemeddelelse fra Deloitte
København, 7. januar 2016
Når den obligatoriske januar-slankekur sættes i gang, foregår den i stigende grad via mobilen. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her siger hele 40 pct. af danskerne, at de har en fitness-, motions- eller sundheds-app på deres mobil eller tablet. Vores sundhed er rykket ud i cyberspace, siger ekspert.
“Danskerne har i den grad taget de mobile løsninger til sig. Det gælder også på sundhedsområdet, hvor apps bliver brugt til alt fra at holde styr på vægten til at søge efter informationer om symptomer. Selvfølgelig rådfører vi os stadig med de professionelle fagfolk, men mobilen er blevet et vigtigt supplement,” siger partner i Deloitte Martin Faarborg, der er rådgiver for flere store medicinalfirmaer.
Også globalt er der sket en eksplosiv stigning i de mobile løsninger, viser en international undersøgelse fra Deloitte.
“Antallet af mobile løsninger i sundhedssektoren er vokset med rekordfart de sidste år. I dag findes langt over 100.000 sundheds-apps til Android og Apple, og nye kommer hele tiden til. Derfor er der også ekstremt store penge på spil for udbyderne bag. I 2018 forventes verdensmarkedet for mobile sundhedsløsninger at nå mere end 21 mia. dollars. Det er en stigning på næsten 55 pct. om året,” siger Martin Faarborg.
Der er i alt fire typer apps, som er særligt udbredte ifølge Martin Faarborg:
“Den første type er de simple apps, der bruges til at holde styr på f.eks. vægt eller sundhed. Dernæst er der de apps, der er koblet til de sociale medier. De mest avancerede kan kommunikere direkte med sundhedssystemet, og endelig har man også udviklet mobile løsninger, der er integreret i selve behandlingen af sygdomme,” siger han.
Det er særligt de yngre generationer, der har taget de mobile løsninger til sig. Mere end halvdelen af danskerne under 40 år har således en sundhedsapp på deres mobil, mens det kun gælder hver femte dansker over 60 år.
Om undersøgelsen:
Tallene er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
De internationale tal er baseret på Deloittes analyse “Connected Health”, der giver et overblik over de mobile sundhedsløsninger og deres udbredelse på verdensplan.
Analysen kan downloades her: http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/uk/Documents/life-sciences-health-care/deloitte-uk-connected-health-sm1.pdf
Link:
Martin Faarborg
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
Martin Faarborg er partner i Deloitte og leder af Deloittes markedsgruppe for Life Sciences i Danmark.
Læs hele pressemeddelelsen på Ritzau Info her:
https://www.ritzauinfo.dk/release?releaseId=5195912
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **