Pressemeddelelse fra Region Hovedstaden
Færre opkald til akuttelefonen 1813
Også Region Hovedstadens akuttelefon 1813 har oplevet et fald i antallet af telefonhenvendelser. Borgerne har ringet i alt 771 gange fra kl. 18.00 den 31. december til kl. 06.00. Sidste år var der 880 opkald i samme periode. Ventetiden før kl. 24.00 var på 32 sekunder, og siden kl. 00.00 har den gennemsnitlige ventetid været på 4 minutter.
Stadig en travl nytårsaften og morgen
Med i alt 398 ambulancekørsler og 27 kørsler med akutlægebiler, har det dog stadig været en travl nytårsaften og nat på Region Hovedstadens AMK-Vagtcentral.
Sådan lyder den samlede opgørelse fra AMK-Vagtcentralen, der siden maj 2011 har stået for alle 112-opkald, der kræver en sundhedsfaglig vurdering. Opgørelsen dækker nytårsaften og morgen fra kl. 18:00 til 06:00.
Mange ambulancekørsler
Trods mange udrykninger med ambulancer og akutlægebil i regionen har der været færre kørsler i år sammenlignet med sidste år. I år har der således været i alt 398 kørsler mod 428 kørsler sidste år.
Færre skader relateret til fyrværkeri
I år har der samlet været i alt 37 skader relateret til fyrværkeri. Heraf 15 øjenskader, 11 håndskader, og 9 brandskader. Der er tale om et væsentligt fald i forhold til håndskader, som sidste år lå på 43, men også på det samlede antal skader relateret til fyrværkeri, som var helt oppe på 90 sidste år.
3 personer indlagt med øjenskader i Region Hovedstaden
I Region Hovedstaden har der i år været 3 patienter indlagt med alvorlige øjenskader på grund af nytårsfyrværkeri – heraf kommer 2 patienter fra Region Hovedstaden og 1 patient fra Region Sjælland. Derudover har 9 patienter været indlagt ambulant. På landsplan har i alt 10 patienter været indlagt med alvorlige øjeskader.
FAKTA
- I maj 2011 overgik opgaven med at modtage og vurdere sundhedsfaglige 112-opkald til regionerne.
- Det er AMK-Vagtcentralen (AMK står for Akut Medicinsk Koordinationscenter), der modtager opkaldene. På AMK-Vagtcentralen sidder sundhedsfagligt personale, der modtager, vurderer og prioriterer de mange opkald.
- Ved en del af opkaldene er der alene behov for råd og vejledning og ikke nødvendigvis en udrykningskørsel med ambulance, akutlægebil eller helikopter.
- På en nytårsaften er der typisk ca. fire gange flere sundhedsfaglige opkald til 112, sammenlignet med en gennemsnitlig dag.
- Hovedparten af 112 opkaldene bliver modtaget i tiden efter midnat. I år var der 250 opkald mellem kl. 00.30 og 02.30.
- 112 er et landsdækkende nummer. Dette nummer skal bruges ved akutte livstruende sygdomme og ulykker.
- I Region Hovedstaden kan borgere desuden ringe til Akuttelefonen 1813 for at få hjælp til akut opstået sygdom og tilskadekomst, som ikke er livstruende.
Læs hele pressemeddelelsen på Ritzau Info her:
https://www.ritzauinfo.dk/release?releaseId=5174385
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **