Pressemeddelelse fra Deloitte
København, 2. december 2015
I år kommer julen ikke til at stå i elektronikkens tegn. For første gang i årtier er CD’en helt røget ud af ønskesedlernes top 10, mens smartphones ligeledes daler hastigt ned ad listen. Til gengæld er der stadig gang i salget af film på DVD. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte.
“Det er nok med en vis vemod, at vi snart siger endeligt farvel til CD’en, som tidligere var uhyre populær. Med et fald fra 14 pct. til 10 pct. er den for første gang gledet helt ud af top 10 over de gaver, vi har tænkt os at give til hinanden,” siger partner i Deloitte Peter Mølkjær, der er ekspert i danskernes forbrug.
Samtidig er også smartphones hastigt på vej ned ad ønskesedlen.
“Sidste år havde 26 pct. af danskerne en smartphone på deres ønskeseddel. Det har kun 18 pct. i år. Forklaringen er sandsynligvis, at salget af smartphones generelt har fundet et mere naturligt leje, ligesom vi også er blevet en smule mere varsomme, inden vi blot skifter elektronikken ud,” siger Peter Mølkjær.
Overraskende er det til gengæld, at spillefilm på DVD stadig er at finde på danske mænds juleindkøbsliste, hvor de i år går fra plads nr. 9 til plads nr. 5. Et tegn på nostalgi, mener Peter Mølkjær:
“Danskerne abonnerer jo på streamingtjenester i stor stil, så man skulle tro, at DVD’en havde set sit endeligt. Da den tværtimod stiger i popularitet, må det tilskrives en snert af nostalgi, lidt ligesom grammofonpladen. Når man står nede i butikken og sveder over, hvad man skal købe til tante og onkel, er en DVD altid et sikkert hit,” siger han.
På toppen af kvindernes ønskeseddel står bøger og gavekort. Mænd ønsker sig primært penge.
Fakta:
Julegaverne 2015
Mænd ønsker sig:
1. Penge
2. Bøger
3. Gavekort
4. Tøj og sko
5. Rejser
Mænd giver:
1. Bøger
2. Gavekort
3. Tøj og sko
4. Kosmetik og parfume
5. Film/DVD
Kvinder ønsker sig:
1. Bøger
2. Gavekort
3. Tøj og sko
4. Billetter til teater, koncerter m.m.
5. Kosmetik og parfume
Kvinder giver:
1. Bøger
2. Tøj og sko
3. Gavekort
4. Kosmetik og parfume
5. Billetter til teater, koncerter m.m.
Om undersøgelsen:
Deloittes årlige analyse af julehandlen gennemføres både i Danmark og i hele Europa. Mere end 14.000 forbrugere har deltaget i undersøgelsen, heraf 760 fra Danmark.
Link:
24.11.15_Julehandelsanalyse2015_færdig.pdf
https://www.ritzauinfo.dk/data/attachments/00423/b5286cf4-b9c1-461d-8144-c087533be946.pdf
Peter Mølkjær
Peter Mølkjær er partner i Deloitte og ekspert i forbrug og forbrugsvaner.
Læs hele pressemeddelelsen på Ritzau Info her:
https://www.ritzauinfo.dk/release?releaseId=4992143
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **