PRM / Gaverne under juletræet bliver større i år

    Pressemeddelelse fra Deloitte

    København, 25. november 2015

    Danskerne er blandt de største optimister i Europa, når det gælder julebudgettet i år. Det viser en stor, europæisk undersøgelse udarbejdet af Deloitte. Samlet set forventer danskerne at øge juleforbruget med 5,2 pct., mens resten af Europa står stille.

    “I Danmark er vi europamestre i optimisme, når det gælder årets jul. I alt forventer vi at bruge 4.599 kr. pr. husstand på julen i år. Det er 227 kr. mere end sidste år. Det går stik imod resten af Europa, hvor julebudgettet ser ud til at stå stille eller endda pege i retning af et mindre fald,” siger partner i Deloitte Peter Mølkjær, der er ekspert i forbrug.

    En stor del af danskernes penge skal gå til at købe gaver til familien. Selv om det ser ud til, at der i år vil ligge færre gaver under træet, bliver gaverne til gengæld større.

    “I 2014 gav vi i gennemsnit 11 gaver til hinanden til en pris af 241 kr. I år giver vi kun 10 gaver. Til gengæld bruger vi 269 kr. pr. gave. Mange juleønsker kommer uden tvivl til at gå i opfyldelse,” siger Peter Mølkjær.

    Også relativt set bruger danskerne flere penge på gaver, end det er tilfældet i resten af Europa.

    “I Danmark går hele 61 pct. af julebudgettet til gaver, mens 30 pct. går til mad og 9 pct. til sociale aktiviteter. Også her er vi anderledes end resten af europæerne, der bruger relativt flere penge på aktiviteter og mad, men til gengæld giver både færre og mindre gaver,” siger Peter Mølkjær.

    Ud over at bruge flere penge på gaver er vi i år også blevet mere impulsive og ufornuftige, når vi køber dem.

    “Sidste år sagde 35 pct. af danskerne, at de gik målrettet efter at købe gaver på tilbud. I år er det tal faldet til kun 22 pct. Samme tendens gælder for de brugbare gaver. I år har vi ganske enkelt lyst til at være spontane og impulsive frem for at lade snusfornuften råde,” siger Peter Mølkjær.

    Om undersøgelsen:

    Deloittes årlige analyse af julehandlen gennemføres både i Danmark og i hele Europa. Mere end 14.000 forbrugere har deltaget i undersøgelsen, heraf 760 fra Danmark.

    Link:

    24.11.15_Julehandelsanalyse2015_færdig.pdf

    https://www.ritzauinfo.dk/data/attachments/00959/83553b16-dcc1-41bb-92b8-d5d871713479.pdf

    Peter Mølkjær

    DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

    Peter Mølkjær er partner i Deloitte og ekspert i forbrug og forbrugsvaner.

    Læs hele pressemeddelelsen på Ritzau Info her:
    https://www.ritzauinfo.dk/release?releaseId=4931251

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **