Pressemeddelelse fra Deloitte
København, 13. august 2015
Det går forrygende for de fire store professionelle sportsligaer i USA: Fodbold-ligaen NFL, baseball-ligaen MLB, basketball-ligaen NBA og ishockey-ligaen NHL. Fansene holder ved, og pengene vælter ind fra blandt andet TV og merchandise. Det viser nye tal fra Forbes og Deloitte.
“Selv om de fire sportsligaer er meget forskellige, har de faktisk alle præsteret at vise stigende indtægter over de sidste 15 år. Særligt The National Football League, NFL, viser lige nu imponerende tal. Her er hvert eneste hold i gennemsnit vurderet til over 1,4 milliarder dollars,” siger sportsøkonom i Deloitte Jesper Jørgensen.
Holdene i de professionelle ligaer har fire primære indtægtskilder: TV-rettigheder, sponsorater, merchandise og billetsalg.
“Når de store ligaer rykker ind, er der ekstremt mange penge på spil. I 2014/15-sæsonen blev hver NBA-kamp eksempelvis set af gennemsnitlig 17.000 fans, der hver betalte 54 dollars i snit for billetten. Det svarer til en omsætning pr. kamp på næsten én million dollars,” siger Jesper Jørgensen.
Samtidig genereres milliarder af kroner fra sponsorater og TV-aftaler.
“Firmaet MetLife betaler 16 millioner dollars om året alene for at lægge navn til stadionet for New York Giants, mens baseball-ligaen tjente svimlende 695 millioner dollars på sponsorater i 2014. NHL tjener 200 millioner dollars om året på TV-rettigheder alene i USA, og sådan kan man blive ved. De professionelle ligaer er big business,” siger Jesper Jørgensen.
Trods succesen finder ligaerne fortsat på nye tiltag for at holde på deres fans, siger Jesper Jørgensen:
“Mange hold forsøger sig lige nu med mobile oplevelser som live streaming af kampe, særlige apps samt spil, hvor man kan sammensætte sit eget drømmehold. Der er ingen tvivl om, at de mobile oplevelser bliver endnu en guldrandet indtægtskilde for de mest populære hold,” siger han.
Læs analysen fra Deloitte University Press her: http://dupress.com/articles/us-professional-leagues-sports-and-technology/
Link:
Jesper Jørgensen
Holdenes gennemsnitlige værdi
DeloitteHuset Weidekampsgade 6 København
Jesper Jørgensen er COO i Deloitte og en af Danmarks førende sportsøkonomer.
Læs hele pressemeddelelsen på Ritzau Info her:
https://www.ritzauinfo.dk/release?releaseId=4273600
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **











