Pressemeddelelse fra Coop Danmark A/S
Den multinationale dagligvaregigant Unilever har tabt en sag mod Coop Danmark i Sø- og Handelsretten.
Unilever havde forsøgt at få forbudt en ny serie af vaskemidler, D’or-Tex, som Coop lancerede i efteråret 2014. Unilever mente, at D’or-Tex lignede deres mærkevare Bio-Tex. Det har retten i dag afvist.
Coop har udviklet D’or-Tex for at kunne tilbyde et produkt, der, i modsætning til Bio-Tex, kunne bære det nordiske miljømærke, Svanen – og som samtidig var billigere end mærkevaren.
“Det er en sejr for den frie konkurrence og dermed for forbrugerne,” siger
juridisk direktør Per Sjøqvist, Coop.
“For det betyder, at vi kan tilbyde en vare, der udover at have de samme vaskeegenskaber som mærkevaren, er miljømærket og billigere.”
“Det er en dom, der må mane til eftertanke for de relativt få mærkevareproducenter, som med urette forsøger at undgå konkurrence og beskytte deres avancer ved at misbruge varemærkeretten til skade for forbrugerne. Som i de andre sager, vi tidligere har vundet, er det vigtigt for samfundet, at domstolene slår fast, at simple, lavteknologiske produkter – i dette tilfælde vaskepulver – ikke skal nyde samme beskyttelse som lægemidler eller andre højteknologiske varer, hvor der ligger meget udvikling og research bag produktet,” siger Per Sjøqvist.
Det er Nopa Nordic, der producerer D’or-Tex for Coop, og de er indehaver af det registrerede varemærke D’or-Tex, som har været registreret siden 1983.
Unilever N.V. og Unilever Danmark A/S skal inden 14 dage betale 25.000 til dækning af sagsomkostninger.
D’or-Tex sælges i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Fakta.
Yderligere information: Juridisk direktør Per Sjøqvist, Coop, 5159 4410
Kendelsen kan læses i sin helhed her:
http://domstol.fe1.tangora.com/Domsoversigt.16692/A-3-15.1560.aspx
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **