Pressemeddelelse fra Dansk Supermarked
I 2014 steg Dansk Supermarkeds omsætning til 57,074 mia. kr. mod 56,857 mia. kr. i 2013. Resultatet før finansielle poster (EBIT) blev fastholdt på 2,402 mia. kr. (2,401 mia. kr. i 2013). Pengestrømme fra driften beløb sig til 3,128 mia. kr. mod 3,577 mia. kr. i 2013. ROIC var på 11 %, hvilket er på samme niveau som i 2013.
Som en af de få tilbageværende danskejede detailhandelsvirksomheder skiller Dansk Supermarked sig dermed fortsat ud ved sin evne til at drive en sund forretning, der kombinerer evnen til at foretage langsigtede strategiske investeringer med et konstant fokus på forbrugernes behov her og nu.
Virksomhedens administrerende direktør, Per Bank, betegner sidste års resultat som tilfredsstillende og siger:
– Årets resultat er endnu et skridt i retningen af at indfri vores ambition om at blive en ledende retailer inden for alle vores koncepter målt på kundetilfredshed, finansielle resultater og medarbejdertilfredshed. På tværs af føtex, Bilka, Netto og Salling kan vi fortsætte med at investere i forretningen, så vi hele tiden gør noget ekstra for vores kunder.
Dansk ejerskab sikrer langsigtede vækstmuligheder
2014 var for Dansk Supermarkeds vedkommende præget af Salling Fondenes tilbagekøb af virksomheden, Nettos re-introduktion på det britiske marked samt færdigimplementeringen af SAP på tværs af de fem lande, som koncernen opererer i. I forhold til alle tre aktiviteter har der været forbundet betydelige ekstraordinære omkostninger, som den øvrige drift i 2014 formåede at kompensere for.
Samtidig fortsatte både føtex, Bilka og Netto udviklingen af sine koncepter i 2014. Det nye private label-brand Vores så dagens lys, udbygningen af franchiseaftalerne med Starbucks og Carl’s Jr. fortsatte, MobilePay blev introduceret i Starbucks, Click & Collect-raten steg markant med mulighederne for at sende og hente pakker med SwipBox som en del af oprustningen på Bilka.dk, og Netto introducerede de første 24-timers åbne dagligvarebutikker i Danmark.
Sammenholdt med virksomhedens stabile indtjeningsevne var særligt ejerskiftet en begivenhed med langsigtede perspektiver, mener Per Bank.
– Med Salling Fondenes tilbagekøb af aktiemajoriteten i Dansk Supermarked blev det sikret, at vi forbliver en dansk virksomhed. Vores selvstændighed udgør et stærkt fundament for fremtidig udvikling, så vi også i årene fremover kan bidrage med vækst, job og de bedste indkøbsoplevelser, siger Per Bank.
Stærk performance i sløvt marked
Det danske marked for dagligvarer voksede beskedent i 2014 og var karakteriseret ved deflation, pres på priserne og stigende konkurrence. Trods generel vækst i Danmark, stigende forbrugertillid og øget forbrug samlet set var vækstraten på dagligvaremarkedet sidste år den laveste i fire år. Udviklingen på detailmarkedet var præget af et fortsat skift mod øget handel i discountsegmentet på bekostning af supermarkederne, og udviklingen forventes at fortsætte i 2015, om end i et lavere tempo. Nonfood-salget var fortsat under pres sidste år grundet stigende e-handel.
Dansk Supermarked fastholdt i 2014 sin markedsandel på tværs af landene.
Transformationen af Dansk Supermarked, som blev igangsat i 2012, forløber planmæssigt. Dansk Supermarkeds overordnede strategi om at blive en førende international detailhandelsvirksomhed baseret i Danmark er fastholdt efter et tilfredsstillende 2014.
| 2014 | 2013 | 2012 |
Turnover | 57,074 | 56,857 | 55,610 |
EBITDA | 3,151 | 3,134 | 2,508 |
EBIT | 2,402 | 2,401 | 1,730 |
Net profit before tax | 2,350 | 2,543 | 1,988 |
Net profit after tax | 1,819 | 1,938 | 1,476 |
ROIC | 11 % | 11% | 8% |
(Tal i mia. DKK)
For at sikre sammenlignelighed med de seneste års afrapporteringer fra A.P. Møller-Mærsk er tallene udarbejdet i henhold til IFRS og omfatter Dansk Supermarked Gruppen og F. Salling A/S.
Dansk Supermarked beskæftiger ca. 45.000 medarbejdere fordelt på fem lande, heraf ca. 35.000 i Danmark.
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **