Pressemeddelelse fra Falck
Siden lørdag eftermiddag har Falck Global Assistances alarmcentral arbejdet på højtryk for at hjælpe ca. 30 skandinaviske forsikringstagere, som lige nu befinder sig i og omkring Katmandu, hjem.
“Vi var i løbet af lørdag i kontakt med alle de rejsende, vi ved, der befinder sig i og omkring Katmandu og i base camps på Mount Everest. Efterfølgende har vi via vores døgnbemandede alarmcentral løbende været i dialog både med de rejsende og deres pårørende via telefon eller e-mail, ligesom alle er blevet tilbudt krisehjælp fra vores psykologer”, siger Vibeke Topp Rasmussen, ansvarlig for den danske alarmcentral i Falck Global Assistance, som koordinerer indsatsen i Katmandu.
Plan for hjemsendelse er på plads
Situationen i området er kritisk, da adgangen til vand, mad og elektricitet er knap, ligesom efterskælv gør situationen i den internationale lufthavn i Katmandu kaotisk. Flyafgangene til og fra lufthavnen er uregelmæssige, hvilket kan blive afgørende for både at få nødhjælp ind og rejsende ud af landet.
Der ligger dog en plan klar for hjemsendelse af de skandinaviske rejsende, og skulle den ikke lykkes, har man også et alternativ på hånden.
“Vi forventer, at plan A, som er et rutefly fra Katmandu via Bangkok i løbet af mandag, kan gennemføres, og her er det vores erfaring, at Bangkok er et god transitdestination, da det er nemt at komme både til og videre. Skulle det ikke lykkes, iværksætter vi en plan B, og så kommer de rejsende i stedet hjem på et chartret fly dagen efter”, forklarer Vibeke Topp Rasmussen.
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **