Pressemeddelelse fra Eva – Danmarks Evalueringsinstitut
Alle videregående uddannelsesinstitutioner har pligt til systematisk at udvikle og sikre kvaliteten af deres uddannelser. Som en del af kvalitetsarbejdet skal de blandt andet evaluere den undervisning, der gennemføres på uddannelserne. Undersøgelsen ‘Undervisningsevaluering på de videregående uddannelser’ har set på, hvad der kommer ud af undervisningsevalueringerne, på om bliver de brugt, og sidst men ikke mindst på, hvordan uddannelsesinstitutionerne kan få større nytte af de ressourcer, de bruger på at evaluere undervisningen.
Fire konkrete udfordringer går igen, når undervisningen evalueres
Undersøgelsen peger på det positive i, at undervisningsevalueringer giver anledning til helt konkrete tilpasninger og ændringer på uddannelserne og til at ledelse, undervisere og studerende løbende drøfter kvaliteten af undervisningen. Men samtidig er det en udfordring for institutionerne at få et værdifult udbytte af de anstrengelser, de gør sig med at evaluere undervisningen.
EVA har identificeret fire konkrete udfordringer, som institutionerne møder, når de gennemfører undervisningsevalueringer. Udfordringerne, der går på tværs af uddannelser og institutioner, er, at:
- nogle undervisere ikke tager ejerskab til evalueringerne
- de studerende ofte ikke deltager i evalueringerne
- underviserne kan være skeptiske over for evalueringernes brugbarhed og validitet
- nogle undervisere opfatter evalueringerne som meget ressourcekrævende.
Udfordringerne skyldes ifølge specialkonsulent Tue Vinther-Jørgensen, som står bag undersøgelsen, at der ofte mangler sammenhæng i den lokale evalueringspraksis:
“Hvis der ikke er en meget tydelig sammenhæng mellem undervisningsevalueringernes formål og den måde evalueringerne gennemføres på og det indhold de har, så tillægger både studerende, undervisere og ledere evalueringerne mindre værdi. Og konsekvensen kan være, at evalueringerne opfattes som en belastning, der bare tager ressourcer og fokus fra kerneaktiviteten”.
Fire vigtige valg at træffe for at få et værdifult udbytte af evalueringerne
Når uddannelsesinstitutionerne skal fastlægge en model for undervisningsevaluering, er det vigtigt at de fokuserer på at håndtere fire helt centrale dilemmaer for at få et værdifuldt udbytte af evalueringerne:
- Balance mellem kontrol og udvikling – vægtningen skal afspejle evalueringernes formål.
- Balancen mellem central og decentral styring af evalueringerne – balancen skal sikre ensartethed på tværs og samtidig understøtte lokalt ejerskab
- Fokus på underviserne og undervisningen eller på de studerendes læring og indsats – fokus skal afspejle evalueringernes formål.
- Dialog om resultater – evalueringsresultaterne skal drøftes i de rette fora.
Minister og rektorer enige om at styrke undervisningsevalueringer
Forsknings- og uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen og rektorerne på landets erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter er blevet enige om en række tiltag, der skal medvirke til at styrke kvalitet og relevans i uddannelserne, herunder udvikle brugen af undervisningsevalueringer som internt ledelsesredskab på institutionerne.
“Meget tyder på, at undervisningsevalueringer kommer til at spille en større rolle fremover. Set i det lys er det så meget desto vigtigere, at evalueringerne organiseres og gennemføres på en hensigtsmæssig og effektiv måde, og jeg håber, at undersøgelsen kan være med til at styrke værdien af evalueringerne fremover,” understreger Tue Vinther-Jørgensen.
Kontakt
For yderligere oplysninger kontakt pressechef Trine Borg Harrild, , 40910021.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre – gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer – fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **








