Pressemeddelelse fra Kvinfo
Billboardene viser fotografiske værker af hele 63 kvindelige marokkanske og nordiske samtidskunstnere. På reklametavlerne får kvindelige kunstnere muligheden for at udtrykke sig på deres egne betingelser i et nordafrikansk projekt, der bygger bro mellem forskellige kulturer,
Billboards har en monumental og stærk synlighed i det offentlige rum. Når kunstnernes værker bliver blæst op til 4 x 3 m. vil de skabe nyt liv og bringe anderledes billeder ud i Casablancas gader. Udover at synliggøre de kvindelige kunstneres talent og visioner, præsenterer BILLBOARD FESTIVAL CASABLANCA 2015 historier og billeder på centrale steder, der er helt forskellige fra de reklamer, som dominerer gaderne i mange af verdens byer.
For første gang i Casablancas historie forsynes byrummets billboards med ikke-kommercielle billeder. Festivalen skaber bevidsthed omkring reklamens overtag i byens rum og opmuntrer til offentlig debat omkring kønsspørgsmål. Samtidig formidler den samtidskunst til et større publikum – både kvinder og mænd, unge som gamle. Festivalen gør dermed byen til en mere åben og kreativ by – for alle.
Idéen og konceptet til BILLBOARD FESTIVAL CASABLANCA er udviklet af den danske billedkunstner, Hanne Lise Thomsen, der tidligere har lavet billboardprojekter i København og Malmø og i Ramallah på Vestbredden. Nu er det blevet Casablancas tur. BILLBOARD FESTIVAL CASABLANCA, der kører fra 1. til 15. april er støttet af KVINFO’s minipulje under Det Arabiske Initiativ, Statens Kunstfond, Nordisk Kulturfond, Interkulturelt Center og billboardfirmaet FC COM.
Alle de involverede i BILLBOARD FESTIVAL CASABLANCA 2015 ser frem til at udstille kunst i Casablancas gader, af kvinder fra Marokko og Norden. Håbet er – for nu at citere slutreplikken i filmen Casablanca – at festivalen vil markere “begyndelsen på et smukt venskab”.
Billederne på billboardene kan ses på www.billboardcasablanca.org
Link:
Den marookanske kunstner Zara Samirys værk “Tales of Moroccan Amazons”, på et billboard i gadebilledet i Casablanca.
Den marookanske kunstner Zara Samirys værk “Tales of Moroccan Amazons”, som vil blive vist på et af billboardene.
CONCEPT OG PRODUKTION: Hanne Lise Thomsen I samarbejde med Professor Anette Abrahamsson, Det Kongelige Danske Kunstakademi, filminstruktør Hind Bensari og video kunstner Katja Bjørn. EVENTS: From April 1st- 7th et festival event program, med artist talks, video screenings, performance og panel debat vil finde sted i Villa des Arts de Casablanca 30, Bd Brahim Roudani – Tel: 05 22 29 50 87/94 DELTAGENDE BILLEDKUNSTNERE: Fra Norden: Anette Abrahamsson (SE), Jeanne Betak (DK), Katja Bjørn (DK) Yvette Brackman (DK) Christina Capetillo (DK), Sidse Carstens (DK), Charlotte Haslund-Christensen (DK), The Icelandic Love Corporation (IS), Hilda Ekeroth (SE), Maria Finn (SE), Fryd Frydendahl (DK); Gudrun Hasle (DK), Ane Henriksen (DK), Ditte Haarløv Johnsen (DK), Kirsten Justesen (DK), Lene Adler Petersen (DK), Lilibeth Cuenca Rasmussen (DK), Jytte Rex (DK), Aurora Reinhard (FI), Beathe C.Rønning (NO), Christel Sverre (NO), Jeanette Sætre (NO) Hanne Lise Thomsen (DK), Charlotte Troldahl (DK). Fra Marokko: Rita Alaoui
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **










