Interessen for brætspil boomer

    Pressemeddelelse fra Methamedia

    Julen nærmer sig, og alt tyder på, at der i år kommer til at ligge endnu flere pakker med brætspil under juletræet end de foregående år. Brætspil er nemlig populære som aldrig før, fortæller spileksperter, forhandlere og producenter.

    Salget af brætspil stiger år for år, og samtidig udvikles der stadig flere nye typer af spil med brikker, kort og terninger både herhjemme og i udlandet.

    “Der er helt klart en stigende interesse for brætspil i Danmark,” siger spileksperten Thomas Vigild, som gennem en årrække har fulgt og skrevet om det danske brætspilsmarked.

    “Man ser tendensen mange steder. For eksempel inddrager lærere og pædagoger brætspil i nye læringsformer, mens bibliotekerne i stigende grad har fokus på brætspil,” siger Thomas Vigild.

    Digitale spil øger interessen

    At mulighederne for at spille digitale spil på mobiltelefoner, tablets og andre gadgets er eksploderet de seneste år, har ikke mindsket interessen for de analoge brætspil – snarere tværtimod.

    “De digitale spil har gjort det mere legitimt at spille og er med til at øge interessen for spil generelt. Med brætspil har vi i højere grad mulighed for at samle familie eller venner om et spil, og vi har behov for at komme væk fra skærmen og bruge nogle andre sanser, som man netop gør i brætspil,” siger Thomas Vigild.

    Nye brætspil på banen

    I Danmark kommer der over 400 nye typer af brætspil på markedet om året. Blandt de nyeste spil i år finder man så forskellige titler som selskabsspillet “Fifty Shades of Grey”, der bygger på den erotiske succesroman af samme navn, og familiespillet “Woof”, der er verdens første brætspil, hvor familiens hund også kan deltage.

    “Woof” er udviklet i Danmark af Peter Beim og Rasmus Perstrup, der sammen står bag firmaet Board Game. De er en del af et voksende miljø af professionelle danske brætspilsudviklere og satser nu på at erobre verden med det nye spil.

    “Der er en voksende interesse for brætspil verden over, fordi brætspillene bygger på de sociale elementer, som man savner i de digitale spil,” siger Peter Beim fra Board Game, som allerede har fået hundespillet ud på det britiske marked.


    Øget salg i Danmark

    Der findes ikke samlede tal for salget af brætspil herhjemme, men boghandlere og legetøjsbutikker melder om et øget salg og et større udbud af spil.

    “Vores salg af brætspil har været jævnt stigende de seneste fem år, og også i år forventer vi, at det samlede salg kommer til at ligge noget højere end sidste år,” siger Andreas Nordkild Poulsen, kommunikationschef i boghandlerkæden Arnold Busck.

    Hos konkurrenten Indeks Retail, der omfatter Legekæden og tre boghandlerkæder, mærker man også tendensen.

    “Vi har haft en lille fremgang i salget de seneste måneder i forhold til samme periode sidste år. Ugerne op til jul er den helt store sæson, og julehandlen med brætspil tegner godt i år,” siger Morten Li-Nielsen, kategorichef i Indeks Retail og formand for Legetøjsbranchens Fællesråd.

    Link:

    Det er blevet populært som aldrig før at samles omkring bordet for at spille brætspil. Salget boomer i år. Et af de nyeste, danskudviklede spil hedder “Woof”, verdens første brætspil, hvor familiehunden kan spille med.

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **