Foto: Folketinget.dk, Anders Hviid
Det er Statens Museum for Kunsts egen sag, at museet har omdøbt 14 kunstværker med ordene “neger” og “hottentot”, mener kulturminister Bertel Haarder (V). Dog har han en personlig holdning til spørgsmålet.
– Jeg vil ikke blande mig i den måde, Statens Museum for Kunst vælger at præsentere enkelte værker, men personligt synes jeg, at Danmark bliver fattigere, hvis vi glemmer vores fortid som kolonimagt, siger Bertel Haarder i en skriftlig kommentar til Ritzau.
Hvor ministeren er noget forsigtig med hensyn til at udtale sin skepsis over for museets beslutning, så er meldingen mere klar hos regeringens støtter.
Hos Dansk Folkeparti kalder kulturordfører Alex Ahrendtsen det uhistorisk, at museet har ændret titlerne på 14 kunstværker.
– Det er dumt. Det er uvidenskabeligt, og det er uhistorisk. Det gør vores forfædre bedre, end de var. Hvis man skal tage historien alvorligt, så skal man selvfølgelig vise, at de brugte betegnelsen, som vi af forskellige årsager ikke bruger, siger Alex Ahrendtsen.
Vejen frem er ikke at forskønne kunstværkers navne. Vi kan i stedet forklare, at vi nu ikke bruger betegnelsen længere. Censur af navne er vejen ud i vildnisset mod svenske tilstande, mener Alex Ahrendtsen.
– Ordet “afrikaner” kommer af Afrika, som er romernes betegnelse for kontinentet. Så kan det være om 25 eller 50 år, at nogle bliver stødt over, at deres kontinent er opkaldt af en hvid for 2000 år siden. Så begynder det forfra igen, siger DF’s kulturordfører.
Han mener, at forskønnelsen minder om metoderne i totalitære regimer under Hitler og Stalin, som omskrev historien. Det er latterligt, hvad museet har gjort, mener han.
– Sverige er kommet til Danmark og det er absolut ikke noget godt, siger Alex Ahrendtsen.
De Konservatives kulturordfører, Naser Khader, er enig.
– Det er svenske tilstande. Det er jo nulstilling og udrensning af historien og fortiden. Det bryder jeg mig ikke om, siger Naser Khader.
Statens Museum for Kunst skal fastholde de originale navne. Publikum er ikke dumme. De forstår, at kunstværket stammer fra en bestemt historisk kontekst, mener han.
I Syrien har Islamisk Stat smadret uvurderlige historiske ruiner i Palmyra, påpeger han.
– De udrenser fortiden før deres tid, siger Naser Khader.
/ritzau/