Fusker-familie: Gik koldt og kynisk efter ældre kvinder


Arkivfoto


NSK har fredag anholdt fem personer fra et familienetværk.

Det er NSK’s opfattelse, at de anholdte står bag massive kontaktbedragerier.

Deres aktiviteter var målrettet ældre, sårbare borgere i Nordsjælland.

De fem personer blev fredag aften anholdt i Nordsjælland.

Tre af personerne, der alle er mænd i alderen 18 til 28 år og har en familiær relation, blev lørdag fremstillet ved Retten i Hillerød.

Her valgte retten efter anklagemyndighedens begæring at varetægtsfængsle dem frem til den 30. november.

De to øvrige anholdte blev løsladt uden fremstilling i retten.

Fire af de anholdte er sigtet for i 15 tilfælde i forening at have udøvet kontaktbedrageri, som primært er begået i oktober måned 2023 og er rettet mod ældre kvinder i Nordsjælland.

De forurettede er i de 15 forhold blevet franarret 180.000 kr.

NSK mistænker ligeledes de anholdte for at stå bag en lang række øvrige forhold af omfattende kontaktbedrageri begået mod ældre i 2022 og 2023 i store dele af landet.

Disse sager efterforskes fortsat af NSK.

”Efter et tæt samarbejde med flere politikredse kunne vi fredag slå til mod et familienetværk, der efter vores opfattelse har udnyttet en række sårbare ældres tillid på det groveste ved skruppelløs kontaktbedrageri. Her har de over telefonen udgivet sig for at være fra banken og koldt og kynisk kørt ud og hentet de forurettedes kreditkort og hævet så mange penge, som det har været muligt. Det er selvsagt noget, vi tager meget alvorligt og slår hårdt ned på. Jeg er derfor også tilfreds med, at vi med anholdelserne har bremset netværket”, siger vicepolitiinspektør i NSK, Lars Feldt-Rasmussen.

Som en del af aktionen ransagede NSK flere adresser i Nordsjælland og i Sverige.

Kresten Munksgaard, der er sektionsleder for forebyggelse og analyse i NSK’s nationale center for IT-kriminalitet, udtaler:

”Vi ser desværre, at de kriminelle bliver mere og mere kyniske i deres fremgangsmåde og helt bevidst målretter deres kriminalitet mod ældre borgere. Når de kontakter ofrene, udgiver de sig typisk for at være fra en myndighed eller fra banken og med et påskud om, at de ældres konto er i fare. Vi opfordrer alle, og særligt de ældre, til at være ekstra kritiske og smække røret på ved denne type opkald. Bliver man i tvivl, om det virkelig er banken eller politiet, der ringer, så læg på og ring til hovednummeret og spørg. Endelig er det vigtigt, at vi allesammen giver en hånd med til at hjælpe med at beskytte vores ældre – f.eks. ved at dele de her gode råd, om hvad man særligt skal være opmærksom på”.

Gode råd mod telefonsvindel:
Læg på hvis du har mistanke om svindel. Du behøver ikke være høflig.
Udlever aldrig koder eller personfølsomme oplysninger. Banken eller myndigheder vil aldrig ringe og bede om dine bekræftelseskoder eller andre følsomme personoplysninger over telefonen.
Hvis du er i tvivl, så søg selv myndighedens eller bankens telefonnummer frem på internettet og ring til dem.