Hej, det er Mads fra banken. Der er sket noget, så jeg skal bruge din pinkode


“Mads” fra banken ringede onsdag eftermiddag til en 82-årig kvinde fra Korsør.

Den venlige “bankmand” fortalte kvinden, at der var sket en overførsel af et større beløb til en udenlandsk konto.

Derfor skulle hun have et nyt betalingskort.

I den forbindelse var hun nødt til at oplyse sin pinkode.

Men Mads var jo den venlige bankmand, så han skulle nok være behjælpelig og sende en medarbejder ud for at hente hendes gamle dankort og mastercard.

Kort efter dukkede en mand op på kvindens adresse, og han fik udleveret kortene.

Få minutter senere blev der hævet kontantbeløb på kortene, og bedrageriet blev efterfølgende anmeldt til politiet af kvinden selv.

Politiets opfordring er, at man taler med ældre i familien og i bekendtskabskredsen og forklarer, at hverken banken, kommunen eller politiet ringer og beder om oplysninger om MitID, pinkoder, cpr-nummer, bankoplysninger eller andre fortrolige oplysninger.

Hvis man modtager et mistænkeligt opkald, skal man straks afbryde opkaldet og i givet fald kontakte banken på dens hovednummer eller ringe til politiets servicecenter på tlf. 1-1-4.